dinsdag 28 februari 2012

Invalgeluk


Mijn vaste thuiszorghulp is (verplicht, omdat ze teveel vrije dagen had opgespaard) 14 dagen met verlof. Gelukkig zorgt de Thuiszorgorganisatie voor vervanging en de laatste jaren steeds beter zelfs. Ik heb nog maar weinig minder goede ervaringen gehad, en zelfs al waren sommigen niet zo geschikt voor het werk (ikzelf zou dat ook niet zijn) het waren vrijwel altijd heel aardige mensen. Slechts éénmaal  een man, verder vrouwen van allerlei snit. Van jong (nog op school) tot bijna aan hun pensioen, van gewone degelijke Hollandse types, tot Hindoestaanse, islamitische , Surinaamse en Poolse dames. Je steekt er nog eens wat van op, want ze vertellen vaak leuke dingen over de eigen cultuur. Of ze nou een hoofddoek dragen of dol zijn op André Hazes, het maakt niet uit, ze komen om te helpen en doen dat in het algemeen zeer bereidwillig en gedreven. Leuk dus.
Vanmorgen (en komende vrijdag) was het een jonge vrouw die nog op de voormalige kweekschool zit en dit doet als bijverdienste. een heel leuke griet en werkte prima. De katten zijn nooit bleu tegenover nieuwe mensen in huis, dus die hebben allemaal even op schoot gezeten tijdens het bakkie thee, tot groot genoegen van de dame.
Straks nog even naar een vriendin om haar verjaardag nog even samen in te halen. Zij begrijpt dat ik me liever niet in een overvolle verjaardag stort. Dan komt er weinig of niets van een persoonlijk gesprek en ben ik na afloop bekaf terwijl ik misschien ook nog door de knieën ging voor een taartje of andere happen, waar ik later bijna altijd spijt van krijg.
Nee ik eis niet dat anderen zich aan mij aanpassen, maar hoop op begrip voor mijn mogelijkheden.

7 opmerkingen:

  1. Nu voeren jullie samen een veel persoonlijker gesprek. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bof je met je thuiszorg, dat is niet in elke gemeente zo goed geregeld helaas. Mijn moeder kreeg eens iemand die 3 uur deed over de trap stofzuigen. Een volgende wilde wel de koelkast schoonmaken maar niet het water opdweilen want daar was ze niet voor. En dat terwijl mijn moeder net aan staar was geopereerd en absoluut niet mocht bukken. Ze wil nu geen thuiszorg meer terwijl het wel hard nodig is. Ook doen ze geen boodschappen en dat is nu net wat mijn moeder niet meer goed zelf kan.
    Helaas woon ik 4 uur reizen van haar af en loop ik zelf moeilijk. Gelukkig is mijn moeder net zo'n taai geval als jij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, wat een ellende als is dat zo lees bij Bean Nadurtha... Gelukkig dat het bij jou wat soepeler liep vandaag... Ach en natuurlijk zijn de hulpen ook allemaal maar mens, met hun eigen manier van werken. Als ze een beetje luisteren en hun hart open zetten, kan het allemaal vast goedkomen, tóch??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo te lezen heb je veel aan de thuishulp ook al is het niet altijd dezelfde.
    Herkenbaar hoor die katten die dan ook even laten weten dat ze er zijn. Hier ook 2 die dat heel goed kunnen.
    Herkenbaar van die verjaardag. Soms denk ik: ik kan wel gaan maar dan zeg ik niets, dan lukt het net. Maar ja, dan beginnen mensen toch tegen me aan te praten.
    Maar zo jet 1-op-1 vieren is vast ook veel fijner, ook voor je vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je het elke keer treft met de thuishulp! Maar volgens mij ben je ook een flexibel en open mens, ze treffen het met jou ook, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er was tog een programma hoe heet dat met die 2 oude vrouwen

    BeantwoordenVerwijderen