zaterdag 11 februari 2012

appel en rode linzen

Iemand vroeg naar mijn recept voor knoflooksoep. Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag, ik kook namelijk zoals Karel Appel schilderde; ik rotzooi maar wat aan. Gebruik dus geen standaard recepten  en kijk gewoon wat er in huis is en waar mijn pet naar staat en improviseer maar.
Deze keer fruitte ik een ui in olijfolie en deed daar een stuk of 8 grote fijngesneden tenen knoflook bij. Toen dat zacht en bruinig begon te worden een plens water met groentenbouillonpoeder erbij en sudderen maar met een laurierblaadje en wat salie. De laatste twee eruit gevist naderhand en de soep geblenderd met een flinke eetlepel miso. Maar de volgende keer wordt deze soep gegarandeerd anders. Het hielp , denk ik,  wel want mijn verkoudheid heeft zich niet doorgezet. Het restje soep wordt vandaag toegevoegd aan rode linzen  en aardperen om een lekkere maaltijd soep te maken voor het weekend. Er zal ongetwijfeld prei en wortel in terechtkomen en verder wat de koelkast biedt. Wat kombu erbij of iziki (maakt het lichter verteerbaar) maar  er kan ook nog een restje crème fraîche bijkomen of......
Zo kook ik nu eenmaal!
Zo maak ik mijn balsems en crèmes en mijn lekkere luchtjes ook, het is de flow of the moment.


4 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dat heerlijk.Ik herken het koken op het gevoel met wat er in huis is. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ja zo kook ik ook inderdaad. Maar dit deze aanwijzingen kan ik dan ook prima uit de voeten! Ik ga het eens proberen als ik 's avonds de deur uit moet.
    Bedankt voor je hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar. Koken is voor mij een heel klein beetje toveren, en elke keer is het weer een verrassing wat er tevoorschijn komt. Een leuke bijkomstigheid is dat het meestal zeer goed eetbaar is :))En vaak ook nog gezond. Kookboeken heb ik wel maar die gebruik ik voor bakrecepten, brood, koek e.d zijn wat moeilijker om uit de losse pols te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook voor mij herkenbaar. Net wat erin huis is en dan wat mixen op gevoel. Altijd verrassend hoe het smaakt :-)
    Je ingrediënten zijn ook de mijne, zoals kombu e.d. :-) Op de knoflook na, want daar kan ik niet goed tegen, evenals ui en pei. Van alles maar een heel klein beetje.

    BeantwoordenVerwijderen