woensdag 11 januari 2012

Schuldbewuste pleziertjes

Quilty pleasures is de Engelse benaming voor dingen waar je van geniet maar die eigenlijk niet kunnen, heel foute muziek bv (ik vind Eloise van Barry Ryan zo'n nummer), sentimentele jankfilms (een potje zielig is soms lekker) of programma's die eigenlijk te slecht voor woorden zijn.
Op tv is dat nu weer (een herhaling van) Hoe schoon is jouw huis(vooral de Engelse versie). Te ranzig voor woorden de huizen waarin de britse ladies terechtkomen. De blonde dame met het hilarische kapsel duikt met zichtbaar plezier de meest smerige aangekoekte toiletpotten in, de ander verbergt, sadistisch lachend doosjes met ongediertevallen achter fornuizen en laat met een van walging vertrokken gezicht lab-bakjes met prachtige schimmelcultures zien. Enfin nog een stuk erger dan de Hollandse Marja en haar moeder, die dezelfde formule in Nederland doen. Maar ze geven goede milieuvriendelijke tips en het is altijd een wonder te zien hoe de huizen er later uitzien.
Ook zoiets is Verslaafd aan Verzamelen, een laat op SBS6 uitgezonden Amerikaanse serie (die een paar dagen terug te zien is op de site)over mensen die letterlijk bijna omkomen in hun volgepakte huizen en door experts geholpen worden voordat de Gemeente ze uit hun huis zet.
Het ergste is, dat ik enerzijds met een hoog griezelgehalte naar deze series kijk en hoewel het verhaal in grote lijnen alttijd hetzelfde blijft, gefascineerd raak door andermans rampenzooi, anderzijds herken ik er veel in en weet, dat ik daar ook in beland had kunnen zijn. Ik kijk niet neer op die mensen, ik begrijp ze zo goed. Ik heb alles in me om ook zo te worden
Ik ontbeer schoonmaakgenen , ik kan het wel, maar zie het vaak niet, en ben een grote hamster. Heb van mijn moeder de "het kan altijd nog van pas komen"-tic en van mijn opa, de "beter mee dan om verlegen"zwiep. Gelukkig is het bij mij nog altijd aan de goede kant van de grens gebleven, maar ik kan me goed voorstellen dat het je overweldigt en je niet meer weet waar te beginnen. Ooit heb ik ook wel eens een dode muis achter mijn gasfornuis gevonden en nog regelmatig kom ik dingen tegen die ik al lang kwijt was. Gelukkig heb ik een enorme drang tot organiseren die maakt dat het niet echt uit de hand loopt.
Het lijkt dus een beetje op ramptoerisme. Maar het is ook steeds een reminder om het tijdig aan te pakken.

5 opmerkingen:

  1. TV hoeft ook niet altijd educatief te zijn toch? Gisteren heb ik weer genoten van 'frozen planet' maar kijk ook met plezier naar 'spoorloos'. Het enige waar ik naar weiger te kijken is TVOH want dat wordt mij teveel door de strot geduwd en is gewoon mijn kopje thee niet.
    Heb ook een vrouw gekend die geen schoonmaakgenen had, ze bewaarde zelfs het aluminium sluitlipje van een pak melk. Wees dus maar blij met je organisatie-talent :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe met je mee met het kijken naar "Verslaafd aan verzamelen" (al zijn ze nu al herhalingen aan het uitzenden), ik krijg er altijd opruimneigingen van, dus het heeft een positief effect op mij. Ik zie namelijk ook dat ik dat in me heb. Nu we mijn vader zijn werkkamertje aan het opruimen zie, besef ik van wie ik het heb. Maar ook hij had al zijn troepjes en spulletjes netjes in doosjes en bakjes, dus hier gelukkig ook geërfd organisatietalent (lees: verstoptalent). Wat mij redt is dat ik niet van winkelen hou, dus er komt weinig troep bij. Het kan dus alleen maar minder worden (alleen wordt dat het niet of nauwelijks). Heerlijk toch om af en toe non-tv te kijken? Zo word ik blij van Extreme Home Makeover, door velen ook verguisd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig heb ik geen last van verzamelwoede of het winkelvirus. Opruimen doe ik graag, poetsen vind ik niet leuk. En die programma's? Lekker kijken als je dat leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk is dat toch van dat 365 dagen project: allemaal mede-hamsters!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is onschuldig "fout"hoor! geniet van die programma's en wees blij,dat de dames niet bij jou op bezoek hoeven komen. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen