dinsdag 3 januari 2012

Koers

Mijn retraite is nu  echt voorbij. De dingen die er uit voort vloeiden waren eigenlijk aanscherpingen en lichte koerswijzigingen. Aan voornemens en lijstjes doe ik niet meer, dat  zijn te geforceerde zaken voor mij en hoe gek ik ook ben op lijstjes, verplichtingen wil ik niet aan mijzelf opleggen. Het is eerder meer van dit en minder van dat. Geen totaal nieuwe concepten.
Eén van de zaken die ik wel belangrijk vond en vind is ruimte creëren, letterlijk en figuurlijk. Dat is  al langer het streven, maar nu voelt het als een echte behoefte,
waardoor het alleen maar prettig voelt om uit te voeren. Elke dag ben ik iets in huis aan het opruimen en dat is een heerlijke bezigheid, die ook figuurlijk voor ruimte zorgt. Mijn wens om meer creatief bezig te zijn, valt hier eigenlijk ook onder. Het geeft me energie en een uitlaatklep. Heb de laatste dagen al zelf een paar kaarten gemaakt. Dat is niet het standaard werk met voorgedrukte, gekochte  plaatjes en ander spul zo uit de winkel, maar vergaarde knipsels, papiertjes en verf en inkt en andere materialen, die ik opspaarde, omtoveren tot iets persoonlijks en aparts. Heel bevredigend om te doen. En het heeft meteen een praktisch nut. Zomaar een beetje knutselen is ook leuk, maar wat doe je met al dat spul. Ben dus heerlijk bezig.

7 opmerkingen:

  1. Ja dat wegwerken van overtollige spullen werkt erg therapeutisch hè.
    Ook het knutselen trouwens.
    Ik zag dit:
    http://tasja72.blogspot.com/2012/01/simpel-maar-leuk-vakantie-activiteitje.html

    Misschien een leuk idee.
    Warme groet uit de casa!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee, heb het opgeslagen, voor je weet maar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun jij ook zo genieten van de mooie kleuren van wat voor tijdschriftenplaatje ook? Ik maak soms van delen daarvan weer een eigen geheel, Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk voor je. Mijn koers is even zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Creatief bezig zijn geeft je een uitlaapklep, ruimte in je hoofd om na te denken en een bevredigend gevoel. Heerlijk dat je daar van kunt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zeggen altijd: als je in huis opruimt, ruim je ook in je hoofd op. Inderdaad, erg therapeutisch.

    BeantwoordenVerwijderen