woensdag 18 januari 2012

Herkenning en brillen

Zena van (oa) buffertjes geldavonturen, heeft eerlijk geschreven over haar rookverslaving en het feit dat dat vroeger heftiger dingen betrof. Ik voel herkenning, want zoals ik al eens eerder schreef, heb ik ook problemen gehad, vroeger. Ik was een behoorlijke kroegtijger en alcohol en ik vonden elkaar te aardig. Ook was ik een lopende shagbuil ( 5-7 pakjes gaulloiseshag per week nog wel) en door die zaken at ik regelmatig erg ongezond.Verslaafd was ik  niet aan alcohol, maar ik kon wel enorm  grote hoeveelheden aan.  Omdat ik problemen met het roken kreeg, besloot ik met tabak te stoppen en het leek me beter om dan ook (tijdelijk) met alcohol te stoppen om mijn wilskracht niet te ondermijnen.Dat lukte prima, omdat ik mezelf goed bestudeerde en een poosje tot 'mindful"roken overging, waardoor ik merkte dat ik vaak niet rookte voor het lekkere, maar uit stress, verveling, gewoonte, onrust en nicotinebehoefte.  Later las ik het boek van Alan Carr, dat ongeveer dezelfde theorie aanhing.  Opeens was ik roker-af en dat voelde prima, en ook het alcoholloos leven was een bevrijding. Ik voelde me niet alleen een stuk beter, maar ook ontslaafd en dat was bijna nog fijner. Sindsdien heb ik beiden gelaten. Dat ik kort daarop ernstig ziek werd, gaf me nog meer argumenten want toen had mijn lijf het al zwaar genoeg en moest al ladingen gif verstouwen. Nu, na ruim12 jaar, ben ik nog steeds blij met mijn bevrijding. Het kan en is goed voor me. Ik mis het niet en weet dat het makkelijker is om nee te zeggen tegen de eerste peuk of slok dan tegen de volgende.

Ik weet dat ik verslavingsgevoelig ben en wil voortaan zoveel mogelijk baas over hoofd en lijf zijn en doe het niet zo slecht, vind ik zelf. Juist daarom durf ik mensen wel eens aan te spreken op hun eigen gedrag, vooral op de excuses die ze met handenvol aanvoeren. Ik ken ze al van binnen en buiten en weet dat het niet je leven hoeft te bepalen. Natuurlijk beslist iedereen zelf, niemand hoeft van mij iets aan te nemen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
Het klinkt zo tegenstrijdig als mensen groen en/of zuinig en/of gezonder willen leven maar wel de grote boosdoeners een grote rol laten spelen. Dat is hozen met een koffiebeker terwijl het -vuile- water met een kuub tegelijk binnenkomt.  Het is en blijft ieders eigen keuze voor een levenswijze, maar het is wel dubbel. Ik ga verder niet preken of evangeliseren, maar als je wilt, kun je me als aanspreekpunt gebruiken. Ik ben ervaringsdeskundige tenslotte.
 En nu van het opruimfront; een grote lade in mijn wandmeubel is het huis van reservebrillen, zonnebrillen brillenkoordjes en allerlei haarelastieken en klemmen. De brillen zijn uitgezocht, alles wat niet meer goed funktioneerde (allemaal goedkope ACTIONdingen) ligt in de prullenbak, de oude koordjes idem en alles is keurig gesorteerd in bakjes. De haarspullen komen eerstdaags ook aan bod, dat is meer sorteren dan weg doen, want na de brand had ik vrijwel niks meer, wat er nu ligt wordt geregeld gebruikt.


6 opmerkingen:

  1. Ik lees al een poosje je blog, maar reageer niet zo erg. Mijn voornemen is om dat wel te gaan doen. Zou je een linkje in je leeslijst willen zetten van mijn nieuwe blog? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik doen, alleen reageert blogger niet goed op het moment. Veel succes met je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb respect voor je "ontslavingen".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed,dat je twee verslavingen tegelijk aanpakte. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap van je. Ik heb er bijzonder veel respect voor. Hier ook het één en ander meegemaakt met één van de kinderen. Ik heb gezien hoe moeilijk het is. Respect!!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herken mijzelf wel in jouw verhaal. Aan de ene kant biologisch bezig zijn en daarin grote stappen gemaakt hebben en aan de andere kant nog worstelen met suikerbehoefte (reden even in het midden gelaten). Het voelt soms dubbel en hypocriet aan, anderzijds ben ik wel blij dat ik minder zooi binnen krijg dan toen ik nog geen biologisch vlees at. En elke stap vooruit is er weer 1!
    Groetjes NLS

    BeantwoordenVerwijderen