donderdag 19 januari 2012

Eetlezen

Zoals trouwe lezertjes weten, ben ik gefascineerd door boeken over voeding. Ik bezit er heel wat en er komen steeds nieuwe boeken uit over 'nieuwe' voedingsopvattingen. Ik ben een fan van Gillian McKeith en Annemarie Postma vanwege hun basic voeding, vol van versheid, vitamines, mineralen, enzymen en smaak. Laatst kocht ik 100% gifvrij van Julia Kang, die vooral in focust op de vele additieven die de supermarktvoeding  bevat, naast dingen uit het milieu en bv cosmetica. Volkomen mee eens en ik denk ook dat die stoffen een zeer negatieve invloed op ons hebben. Haar eetschema's en recepten zijn wel divers, maar ik heb niet het gevoel dat het mij als een handschoen past. Wel heel koolhydraatrijk en wat eenzijdig.

Amber Albeda schrijft ook heel zinnige dingen over voeding die dicht bij mijn eigen opvattingen liggen, maar is weer erg zuinig met koolhydraten, vooral in het avondeten.
Ze heeft heel leuke recepten en toepasbare  suggesties.
Het boek van Jonathan Foer Dieren eten, dat ik nog lang niet uit heb, zoomt in op dierlijk voedsel, de produktie ervan, de gedachten erachter en de gevolgen voor de wereld en het milieu zowel als op gezondheid. Er staan schrikbarende gegevens in , en ik kan me voorstellen dat menigeen na dit boek geen dierlijk voedsel meer wil eten. Tot dusver heb ik nog niets nieuws gelezen in dit dappere (in Amerika is vlees eten bijna heilig) boek. Meer geschreven voor mensen die er nog nooit over nagedacht hebben of de ogen ervoor sloten omdat het toch wel zou meevallen, toch? Nee, dus.
Het meest diepgravende boek wat ik de laatste tijd las is  Laat je niet volvreten van David Kessler en D. Kessler. Het is vooral een ontleding van wat de meest verslavende voedingswaren (zoet, zout en vet) met ons doen, wat de biologische en genetische achtergrond daar van is en hoe de voedingsindustrie hier gewetenloos op inspeelt om zoveel mogelijk te kunnen slijten aan de argeloze consument. Ik ben nog niet zo ver in het boek, maar ben diep onder de indruk, want dit legt mechanismes bloot, die , eenmaal duidelijk geworden, aantonen ten eerste hoe de overheid en industrie ons manipuleren en niet behoeden voor de vele valstrikken, maar er juist gebruik van maken voor eigen belang.  Ten tweede je , eenmaal bewust ervan, de tools kunnen geven om geen speelbal meer te zijn in de toekomst. Kan nog geen oordeel geven, maar ben erg blij met dit boek, dat ik zeker ga bestellen voor mijzelf.
Opruimen;
Vandaag de koelkast en wat orde proberen te brengen in stapels bewaarde knipsels, werk van eigen hand en andere bewaarwaardige papieren.

6 opmerkingen:

  1. Ja, ik ben nu ook aan het lezen geraakt over onze voeding en wat daar allemaal mis mee is. Ongelooflijk eigenlijk dat de volksgezondheid iedere keer weer op het spel wordt gezet voor het grote geld. Nou, aan mij zullen ze wat dat betreft niet veel meer verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog zo'n eetboeken fan.Ik heb er net weer twee gereserveerd bij de bieb. En Julia Kang nu aan een derde vriendin uitgeleend. Het is aan hen,wat ze met die kennis doen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook een hobbyïst als het op voeding aankomt. Ik doe het niet alleen uit angst iets op te lopen of om ziek te worden, maar ik heb er ook heel veel lol in om mooi en goed te eten en te drinken. (slowfood e.d. McKeith leefwijze)
    Ik merk wel dat ik met steeds meer verbazing om me heen kijk naarmate ik boeken, artikelen, blogs lees en dingen leer of ontdek.
    Ik kan gewoon niet meer snappen waarom sommige mensen eten zoals ze doen en dan verbaasd zijn dat ze te zwaar zijn, depressief zijn, een slechte huid of adem hebben of altijd problemen met hun stofwisseling.
    Ook merk ik dat ik het steeds vaker lastig vind om bij anderen mijn bordje vol te scheppen. Dat vind ik vervelend en ik probeer mijzelf daarin terug te roepen, maar als je eenmaal weet wat je eet..dan is dat heel moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken Gillian McKeith ook wel, vanwege het programma. Dat vond ik altijd erg leuk om te kijken. Maar ook wel schrikbarend.

    Ik kijk regelmatig in mijn koelkast, en denk dan meestal dat Gillian McKeith de inhoud wel zou goedkeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik lees die graag ;-) Herken er een hele hoop die ik hier ook heb. Ian Marber is ook een goede (via Bookdepository in Engeland bestellen is de helft goedkoper dan hier in Nederland).
    Mc.Keith heb ik allemaal :-)
    Marianne (Consuminderen met)

    BeantwoordenVerwijderen