donderdag 1 december 2011

Wat is wijsheid

Gisteren een beetje te drukke dag gehad voor mijn energiepeil. Vandaag alleen maar lekker in huis een beetje frobelen. De laatste Klasskadootjes in pakken en van gedichten voorzien, kranten lezen en wat op de pc rommelen.

Bij het doorlezen van de laatste mail en andere berichten , stuitte ik op het volgende citaat; "When you blame others, you give up your power to change.". Geen vermelding van de oorsprong, maar ik bleef er meteen aan vast zitten, deze woorden.
Ik betrap me er vaak op dat als er iets niet op zijn plek ligt of er is iets anders mis, dat ik al snel denk; dat zal de hulp wel gedaan hebben, terwijl bij goed nadenken meestal blijkt dat ik zelf de dader ben. Wat is dat toch, meteen een schuldenbok zoeken om jezelf vrij te pleiten. Waarom denken we zo graag  dat we onfeilbaar zijn ?
Hier moet wat aan gebeuren want ik vind dat geen gezonde manier van denken van mezelf. Hoe ik dat wil aanpakken? Bewustzijn (of mindfulness) is het antwoord. Betrap jezelf op deze gedachtengang en vervang het meteen door  Ben ik zelf niet fout geweest? 
 Pas als je bereid bent je fouten en gedrag te herkennen en erkennen, kun je er iets aan doen . Dr Phil en vele andere lifecoaches roepen het al jaren.
Dus dat is een opdracht voor mezelf voor de komende tijd.
Een goed artikel dat ik hierover tegen kwam; http://www.wanttoknow.nl/overige/de-chemie-van-%E2%80%98iets-of-iemand-de-schuld-geven%E2%80%99/

6 opmerkingen:

  1. Nou, ik heb voorlopig weer voldoende stof tot nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog erger is,weten,dat je zelf de schuld bent van iets en het zo draaien dat de verantwoordelijkheid toch bij die ander ligt. Gelukkig kan ik daar af en toe al om lachen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar! Of ook als je wel zeker weet dat jij het niet hebt gedaan heel fel reageren, terwijl je het zelf ook niet fijn vindt als iemand fel reageert als jij een foutje maakt. En nu zeg ik 'jij', maar ik praat natuurlijk voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb met iemand gebroken omdat ze op extreme wijze de schuld altijd bij anderen legt. Ik moest juist leren de schuld niet altijd op me te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms geef ik de schuld wel aan manlief van iets die dan liefjes vertelt dat ik dat zelf deed. Oh ja :|
    Maar meestal denk ik shiiiiit dat heb ik gedaan. Terwijl het vaak ook weer niet zo is.

    Ken wel mensen die al-tijd de schuld bij een ander leggen. Erg vervelend. Vooral ook omdat ze vaak echt overtuigd zijn van hun gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie opdracht voor jezelf. Dr. Phil zegt inderdaad ook altijd dat je de eigenaar moet worden van je probleem, want dan kun je er dus iets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen