maandag 19 december 2011

Richting Stilte

Gisteren en vandaag heb ik al een beetje een voorschot op mijn winter-retraite genomen, door weinig tv te kijken en ook slechts mondjesmaat muziek. Veel stilte in huis en ik voel hoe ik van binnen ook stiller wordt. Doe dingen met meer aandacht en concentratie waardoor ik, terwijl ik een zeer bedaagd tempo hanteer, toch veel uit mijn handen laat komen. Allerlei dingen waarvan ik de neiging heb om te denken; Nu even niet, deed ik nu wel, met het gevoel allerlei losse eindjes die me ergerden eindelijk uit de weg te hebben geruimd. Dat blijf ik deze week volhouden; naar de Bieb, lege flessen naar de glasbak, oud papier buiten etc. Allerhande rafelrandjes werk ik bij, zodat mijn rust straks hierdoor niet gefrustreerd wordt. Het geeft ook een gevoel van voorpret.

9 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dat heerlijk relaxt,Vlasje.Ik kan ook met deze donkere dagen gewoon in mijn stoel zitten mijmeren. Maar wil ook opletten,wat die donkerte weer met mijn man doet. Gelukkig is over 2 dg de kortste dag. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt wel heel goed hoor. Even op de winterstand toch van alles klaarspelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed! Klusjes afronden geeft een goed gevoel. Fijn uitrusten en dan weer op naar het licht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de stilte voor het grote knallen,
    ik lees net dat er waarschijnlijk een vuurwerk verbod gaat komen,
    "zalig hé"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me fijn. Hoe ziet zo'n winter retraite er bij jou uit? Ga je in een klooster? Of hoe doe je dat?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat vuurwerk had nooit uitgevonden moeten worden....., tenminste, dat vinden vooral de katten!
    Retraite is in eigen huis; agenda leeg, zo min mogelijk lawaai en afleiding, weinig tv of film , sober en stil leven in aandacht. Goed laten bezinken wat er allemaal gebeurd is en meteen nadenken of alles wel gaat zoals ik het zou willen. Tijd om gewoontes wat om te buigen.

    BeantwoordenVerwijderen