woensdag 28 december 2011

Nadenken

Deze dagen in stilte gebruik ik vooral ook om na te denken. Het afgelopen jaar is er veel gebeurd en dat komt dan eerst even langs in mijn gedachten.
Het tweede jaar weer thuis na de brand, dat voelt goed en de keuzes die ik maakte voor mijn huis (de traplift, de kleuren, de vloeren, de meubels en de lange mediatafel met de pc de geluidsapparatuur en de tv in de kamer) het past me als een fijne jas. Tevredenheid dus.
Het gestopt zijn van de schrijfclub is geen gemis in mijn leven. Ik denk dat ik nu meer ruimte heb voor bv tijd vrijmaken voor de vriendin  die een hersenbloeding had gehad en daardoor wat steun en aandacht kon gebruiken. Het gaat haar heel goed en ze is al aardig teruggekomen op haar pad.
Ook tevredenheid.
De gezondheid; er waren wat reparaties dit jaar ; mijn bovengebit werd vervangen door een kunstexemplaar, hetgeen me nog steeds niet echt meevalt, en mijn enkel brak, een beetje laat ontdekt, maar wel gips en nu voor altijd een brace wegens de slechte conditie van het gewricht. Dat zijn in mijn ogen minder heftige zaken, want het is allemaal oplosbaar en er valt aardig mee te leven. Wat wel een grote ontdekking was; de voetreflexzonetherapie die een fijne vriendin mij meerdere malen gaf. Het blijkt een boost in energie gebracht te hebben die ik heel goed kon gebruiken. Het effect lijkt zelfs bestendig want hoe groot soms de tussenpozen tussen de behandelingen ook zijn, ik voel me een stuk prettiger en herstel ook veel beter van inspanningen. De oncologische en de diabetescontroles gaven goede gegevens over bloed en andere sappen en de tumorfactor bleef laag, Hoera dus. Ik vond het, ondanks wat pech, een uitstekend jaar.
Er is veel gelezen , geluisterd gekeken en genoten de afgelopen tijd en dat zal ik wel blijven doen zolang ik kan. Het weer en mijn been lieten minder ritten op de scoot toe dan ik had gewild en ook in de tuin kon ik niet zoveel doen, maar  dat heeft de pret in het leven niet gedrukt.

Weer heb ik beter leren leven met mijn beperkingen. Geen schuldgevoel als ik mijn rust pakte, geen onrust over wat ik allemaal mistte (in de praktijk mist een mens niet zoveel), over wat ik had willen/zullen doen. nee veel berusting en het gevoel genoeg te hebben, zowel materieel als in mijn leven als totaal.
Het rijkste gevoel bestaat uit "ik heb genoeg " kunnen zeggen.



10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi logje. En wat heb jij een hoop voor je kiezen gehad zeg. Wat mooi dat je zo je draai hebt weten te vinden en nu zelfs beter in je vel zit dan voorheen. Bravo! Ik zou ook zeker zeggen dat je jaar geslaagd is, als ik het zo lees. :) Trouwens, gezellige achtergrond heb je nu, past precies bij de tijd van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een positief verhaal ondanks de tegenslagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier kan ik van leren. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat je zoveel hebt weten te bereiken, ik hoop dat die positieve trend zich ook volgend jaar doorzet. Misschien is het niet altijd even makkelijk, maar zo te zien sta je ondanks alles wel heel positief in het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat en prachtig logje. Ik kan hier nog wat van leren.

    Bedankt voor alle lieve reacties die je achterlaat. Het doet mij erg goed.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je zo terug kunt kijken, ik wens je een fantastisch 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie terugblik op het voorbije jaar! heel positief logje ondanks verschillende tegenslagen.
    Ik sta in bewondering voor jou.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mensen die positief denken genezen sneller. Jij bent hiervan het levende bewijs. Veel voorspoed voor 2012 gewenst en hierbij ook nog gefeliciteerd met je verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie terugblik op het afgelopen jaar! De terugblik van een tevreden mens ........ wat fijn!!!
    Ik hoop voor jou dat 2012 nog beter gaat worden, met nieuwe verrassingen en ontdekkingen.
    Een goede jaarwisseling gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen