zaterdag 10 december 2011

Mannen op brommers

Toen ik naar de markt ging zag ik er weer een paar. Het begint een beetje een ras te worden, mannen op brommers. Ergens tussen de veertig en zeventig, ruwweg, spijkerbroek of werkbroek, geruit overhemd en/of sweater, muts op of hoedje, vaak met een hengel bij zich of volkstuingereedschap. Liefhebbers van een biertje, gezien de onvermijdelijke koeltas die ook vaak meegenomen wordt. Heel leuk is dat ze vaak allerlei zelfbedachte en geknutselde tassen/houders aan de brommer bevestigd hebben waarmee zoveel mogelijk vistuig/gereedschap meegenomen kan worden. Ze vertederen mij een beetje. Harde werkers, zo zien ze eruit, of mannen van het vrije leven. Aan de dijk staan altijd aardig wat brommers bij de rij vismannen en ook bij volkstuinen zie je de onvermijdelijke brommer staan. Het doet me een beetje denken aan de Kronkels  van Simon Carmiggelt. Mannen die koffie uit een thermoskan drinken terwijl ze een shaggie rollen met hun andere hand en overleggen over het tij en de stroming, of over het zaaigoed en de voordelen van koeienmest. Mannen die van stavast zijn en altijd wel een losse plank kunnen gebruiken. Mijn vader reed ook jaren brommer en viste en volkstuinde. Mannen om bramen mee te zoeken.

6 opmerkingen:

  1. Deze stond vast niet aan de dijk. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vader was er ook zo een. En ik heerlijk bij hem achterop de brommer, stevig vasthoudend aan zijn leren jas. Onder het rijden altijd een shaggie in zijn mond, want, zei hij, dan blijft die dicht, dat is gezonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als ze aan die brommer sleutelen is het helemaal mooi.Ooit zat ik bij de uitgang van een oldtimermarkt op mijn man te wachten. Er kwamen gelukkige mannen voorbij met onderdelen in een tasje. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg zin in de winter,als ik je achtergrond zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aaaahhh, lief logje met een knipoog naar je verleden ;)

    Mijn man is nog geen veertig (morgen 35) maar heeft ook een brommer nu. Om op benzine te besparen ;)

    BeantwoordenVerwijderen