donderdag 29 december 2011

Het stiltehoofd ruimt op.

Tja, wat ruim ik op in mijn hoofd?

Angsten heb ik al zoveel mogelijk weggedaan. Ik heb nogal wat meegemaakt en er kan naar mijn idee weinig komen dat me nog grotere angst kan aanjagen dan hetgeen ik al overleefd heb. Angst voor de dood zelf bijvoorbeeld is een aantal keren vergeefs tevoorschijn gehaald. Bij nader inzien ben ik dus niet bang van de dood. In mijn gedachten is doodgaan zoiets als onder zeil gaan bij een narcose, maar niet meer wakker worden. De weg ertoe kan angstig zijn, als je veel pijn hebt, maar ik geloof heilig dat een mens niet meer te dragen krijgt dan hij/zij aankan en indien het toch erger zou zijn, is er altijd nog ingrijpen mogelijk. Het is geen kwestie van angst om er niet meer te zijn; voor mijn geboorte was ik er ook niet en daar heb ik geen trauma van over gehouden. Vergeten worden of er niet toe gedaan hebben? Zal ik weinig van meekrijgen, denk ik zo.
Het rare is dat ik er steeds meer van overtuigd raak dat de boeddhisten met hun eeuwige levensrad gelijk hebben. Als je de ontwikkelingen in de kwantummechanica een beetje volgt, blijkt dat achter elke grens weer een nieuwe grens opduikt. Er zijn theorieen over zwarte energie en materie, over parallelle universums, over higgsdeeltjes, die niet zichtbaar zouden zijn, maar wel moeten bestaan als de rekenmodellen kloppen en die zelfs tijdreizen zouden kunnen verklaren. Het is me duidelijk dat er nog weinig duidelijk is en er talloze mogelijkheden kunnen zijn die wij niet eens overzien kunnen, wat weten we dan van het mysterie van leven en dood, en hoe zouden wij er geen of juist wel invloed op kunnen hebben?
Dit zijn gedachten die me verzoenen met het hier en nu en alles wat daaromheen gebeurt. Het is een wonder dit leven te leven en of het een doel heeft of niet is volstrekt irrelevant.
Daardoor kan ik ook geloven in het GENOEG en het VOLMAAKTE van alles en dat geeft me een partij rust en vrede...........
Dus alle ongerustheid over lot en leven en dood kan ik hierbij aan de kant zetten. Tevens zijn vroeger en toekomst beiden nogal onbetekenend geworden. Het Nu is veel interessanter. Dat wil niet zeggen dat ik alle herinneringen wegdoe , ze zijn een onderdeel van me en hebben me mede gemaakt tot wie ik nu ben. De toekomst; er is niets onzekerder dan dat, maar tegelijk ook niets zekerder; op een moment gaan we allen dood, en het is maar beter daar nu al vrede mee te sluiten en het zelfs te verwelkomen als een voorwaarde voor leven, dan er over te piekeren. Lang geloofde ik dat mijn toekomst zo beperkt zou zijn, dat alleen vandaag ertoe doet. Nu begin ik te beseffen dat er misschien meer toekomst voor me weggelegd is dan ik en de artsen durfden te hopen en dat geeft voorlopig veel ruimte, hoewel het ontbreken van welke garantie dan ook (geldt voor iedereen!) maakt dat ik mijn leven veel bewuster en dankbaarder leef. Kom maar op!

10 opmerkingen:

  1. Wijze woorden en een mooie illustratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op dit moment lees ik de Akasha ervaring http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-akasha-ervaring/1001004007590099/index.html
    Ken je het? Wat jij nu beschrijft wordt daar o.a in besproken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bean Nádúrtha; dat boek ken ik niet, maar ik heb veel andere boeken gelezen en dvd's gezien die steeds op een paar oerwaarheden uitkwamen. Die waarheden zitten ook in mijn visie, niet omdat ik ze volg, maar omdat mijn eigen gevoelens, ervaringen en gedachten daarmee overeenkomen. Het is grappig om te zien dat meerdere geesten op hetzelfde uitkwamen. Dat zou kunnen vertellen dat het ook serieus te nemen moet zijn, deze denkbeelden. Bij mij is het een proces van vele jaren waardoor ik op dit pad kwam, en de laatste hoek is nog niet omgeslagen.
    Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inspirerende post. Je bezit veel wijsheden. Blijf ze alsjeblieft met ons delen. :) Kwantummechanica klinkt als iets heel interessants. Ik heb er weleens over gelezen maar niet veel. Misschien toch eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een vertrouwen! Mooi geschreven Vlasje.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie wijze post.
    Ik wens je veel gezondheid en toekomst.

    Groet, Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vlasje,
    een mens kan zóveel als hij /zij de moed blijft opbrengen om door te gaan en blijft geloven in wonderen.

    een fijne jaarwisseling gewenst
    en dank je wel
    voor je bezoekjes aan mijn weblog
    en je lieve reacties,
    tot volgend jaar
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi geschreven. Ik ben het helemaal met de inhoud eens. Nieuwsgierig naar wat er nog komt en blij in het hier en nu te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw! Fantastisch om angsten zo te kunnen loslaten!

    BeantwoordenVerwijderen