maandag 5 december 2011

Dieet

Ben aan het lezen in 100%gifvrij van Julia Kang en meteen maar in het door haar vaak aangehaalde DETOXdieet van  dr . Paula Baillie-Hamilton ( dat boek bezat ik al jaren). Beide visies gaan er van uit dat de obesitasepidemie vanaf de jaren tachtig vooral te danken is aan de sterke toename van chemische toevoegingen en bestrijdingsmiddelen en hormonen aan ons voedsel. Daardoor zou ons metabolisme van slag raken en vet gaan opslaan. Er zit wel wat in natuurlijk, ik bepleit zelf al jaren dat het niet alleen dat ene stofje is maar de optelsom van alle troep samen en dat ons lichaam evolutionair gezien daar niet mee uit de weg kan. Of het het hele verhaal is? Ik denk dat we ook tekorten oplopen aan vitamines en mineralen door deze stoffen en dat we dat moeten compenseren door het gebruiken van supplementen.
Maar als ik beiden uit heb, zal ik verslag doen van mijn eindconclusies. Kang is in elk geval duidelijk leesbaar en zal veel mensen aanspreken, terwijl Detox er dieper op in gaat qua chemisch/medische argumenten.

5 opmerkingen:

  1. Mijn jonge buurvrouw heeft het gelezen en is zich bewust geworden van E-nummers. IK heb haar wat bio-granen en groenten als Sint-cadeautje gegeven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben aanhanger van 100% gifvrij maar toch denk ik dat het ook met hoeveelheden te maken heeft. Ook Julia Kang gaat hierop in aan het einde van het boek.
    Er is nu eenmaal veel meer beschikbaar dan vroeger.
    De porties zijn groter en we eten gewoon vaker.
    Vroeger waren er gewoon geen tussendoortjes je was al blij als je de drie maaltijden voor elkaar kreeg...

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het boek nu aan het lezen, makkelijk leesbaar en interessant. Ik vind het alleen slecht geredigeerd, jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt heel interessant. Ik ga het eens bij de bieb halen. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen