maandag 7 november 2011

Obese

De afgelopen weken heb ik met stijgende verbazing naar het programma Obese , gepresenteerd door Wendy van Dijk, op RTL4, gekeken. Een aantal mensen die onder zeer groot overgewicht lijden, worden 'geholpen' door het programma. Ze worden op een streng dieet gezet en moeten minimaal 10 uur per week sporten en niet een stukje wandelen of rustig zwemmen, nee beesten op de sportschool. Ze krijgen een heringerichte keuken , een kamertje met wat fitnessapparaten en een personal trainer. Eerst gaan ze naar Den Haag, waar ze worden gewogen, gekeurd en hun conditie wordt ingeschat door ze in een parkje een circuitje te laten afwerken. Dat begin is al erg traumatisch, want je blootgeven om te wegen en dan in het openbaar je eerste sportles, die natuurlijk uitwijst dat ze haast niets kunnen, is heftig. Dan moeten ze in 300 dagen een bepaald afgesproken gewicht verliezen. bv 75 kilo. Het is, vooral in het begin, een lijdensweg, pijn, blessures, huilen. Vaak krijgen ze op een gegeven moment, als er vaak al 40 of 50 kilo af is, en het bewegen makkelijker gaat, lol in het sporten. Toch heeft menigeen een terugval. Aan het einde zijn allen een enorm aantal kilo's afgevallen en zijn ze nog niet eens op een ideale  BMI terechtgekomen. Het wordt gevierd met een makeover, en een groot feest in een zaaltje met alle familie en collega's , die huilen en lachen en klappen vol bewondering. Dat onder de gestylde kleding enorme lellen en bellen vel hangen, zie je dan niet. Ze moeten eerst op hun uiteindelijke gewicht komen, en daar een jaar op blijven voordat er een plastische chirurg aan te pas kan komen. En daar twijfel ik zeer aan. Kunnen deze mensen het blijvend zo houden? Kunnen ze, zonder de intensieve programmasupport nog verder afvallen? En vooral; hoe zit het in hun hoofd; zijn ze genezen van hun verstoorde houding tov voeding? Afvallen is één, maar gezond met je lijf en eten omgaan is twee.
En dan zo'n maatje 34 Wendy die maar begrijpend knikt en ze aanmoedigt, ik wordt er erg iebel van. Ik ben bang dat dit programma vooral voor de kijkcijfers is gemaakt en niet om mensen met een levensgroot probleem echt en blijvend te helpen, ben ik bang.  Ik heb zo mijn twijfels.
Dit wordt verklaard op de site van het programma;

Nederlandse Obesitas Kliniek


De Obese-kandidaten zijn gedurende het afgelopen intensieve jaar dag in dag uit begeleid, zowel mentaal als fysiek.

Vooraf zijn ze zowel medisch als psychologisch gecheckt om vast te stellen of ze een dergelijk zwaar traject aan zouden kunnen. Het zestal is vervolgens gedurende de gehele opnameperiode gemonitord door de Nederlandse Obesitas Kliniek. Er is bewust voor gekozen om een deel van die gesprekken buiten het oog van de camera te houden. De Nederlandse Obesitas Kliniek (kortweg NOK) heeft zes klinieken, verspreid over Nederland.

Zij hebben bijna 20 jaar ervaring op het gebied van ernstig overgewicht en zien het als hun missie dit ernstige probleem te bestrijden. De controle en begeleiding van de kandidaten gebeurde door een professioneel team van de NOK bestaande uit onder andere een arts, psycholoog en diëtiste.

Het zestal volgden geen crashdieet gevolgd maar volgde een gezond eetpatroon met veel groente, fruit, vis, gevogelte en mager vlees en volwaardige koolhydraten. Het dagelijks dieet bevatte, afhankelijk van de kandidaat en de inspanning tussen de 1700 en 2200 kcal en was verdeeld over 3 maaltijden en 3 gezonde tussendoortjes om hun bloedsuikerspiegel zo veel mogelijk in balans en hun stofwisseling draaiende te houden gedurende de dag. Voor het sporten aten zij wat meer koolhydraten. Na het sporten juist weer wat meer eiwitten.

Intensieve beweging is een essentieel onderdeel van het programma geweest. De kandidaten hebben een persoonlijk, verantwoord opgesteld, rustig opgebouwd trainingsschema gekregen, afgestemd op hun conditie en hun fysieke mogelijkheden. Radmilo Soda, de hoofdtrainer stelde hiervoor uitgebreide schema’s op en nam die door met elk van de personal trainers.

Na de in beeld gebrachte 300 dagen worden de kandidaten nog 1 jaar fysiek begeleid onder het toeziend oog van Radmilo Soda en nog 5 jaar elk kwartaal gemonitord door de Nederlandse Obesitaskliniek.








6 opmerkingen:

  1. Het punt met sommige ziektes is dat je het helaas wel radicaal moet aanpakken. Maar of dat op televisie moet? Ik denk dat het vooral commercieel bedoeld is, maar het geeft wel een kijkje in de zietkte en kan voor meer begrip zorgen. Ook al hebben de kandidaten nog niet hun ideale gewicht bereikt, het is toch knap dat ze in 300 dagen zover gekomen zijn. Zelf kijk ik het programma niet ( meer) Heb de eerste aflevering gekeken en heb toen besloten dat de daaro[pvolgende programma's waarschijnlijk hetzelfde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben hier geen RTL4 en ik mis het ook niet. Ik kijk bijna geen tv.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het programma niet gezien. Juist omdat ik al een vooroordeel had,ongeveer wat jij schrijft. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het zal voor die mensen, maar ook voor een heleboel andere nederlanders een levensgroot probleem blijven, maar als je het niet probeerd weet je niet ook of je het vol houd!

    Als ik het goed lees worden deze mensen ook door een psycholoog van de obesitas kliniek begeleid, alleen word dat niet gefilmd.
    Het lijkt mij dus alles bij elkaar een verantwoorde aanpak!
    Deze mensen zijn echt verslaafd aan eten, en krijgen meer begeleiding dan mensen die bijv. verslaafd zijn aan alcohol en daar mee willen stoppen.
    Uiteindelijk zul je het altijd zelf moeten doen! En nu spreek ik uit ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juist vanwege dit soort programma's boycot ik teevee.....

    Mensen aan de randen van de samenleving, met ernstige problemen vaak, worden genadeloos te kakken gezet. Ze zijn ten einde raad en snappen niet hoe dit overkomt. Ik vind dat met heel veel programma's zo. Er wordt met elkaar omgegaan op een manier die me serieus tegen de borst stuit in veel programma's.

    Ik kijk heeeel sporadisch iets op uitzending gemist als ik denk dat het interessant is. Een enkel programma heeft wel eens iets nuttigs te melden. Maar te weinig om me elke avond voor de buis te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die mensen die zich aanmelden zijn er toch zelf bij? Je kan het ook zonder televisie erbij doen. En wie dit soort programma's kijkt om anderen te kunnen uitlachen, zien niet in dat ze zelf ook een tekort hebben.
    Ik heb het wel gekeken; vind het ook schrijnend om te zien dat mensen zo streven naar een ideaalplaatje. Afvallen met zulk overgewicht is een noodzaak, maar dan dat hele 'hippe gedoe' eromheen met de make overs enzo. Hoeft van mij niet.
    Feit is dat veel mensen overgewicht hebben en RTL 4 dus een hele grote groep potentiële kijkers aanspreekt. Slim van ze. Wendy van Dijk is een beetje de knuffelpresentatrice van NL, dat imago heeft ze opgebouwd sinds ze bij Hart van Nederland begon. Dus we kunnen het hebben van haar. Maar het programma zou denk ik oprechter zijn overgekomen als Erica Terpstra ofzo het had gepresenteerd.

    BeantwoordenVerwijderen