zondag 27 november 2011

Het ervaren

Moniek Toebosch. Een extravagante dame, die met experimentele muziekperformances door het land trok, televisie voor de VPRO maakte, en bekend werd door de Engelenradio bij de dijk van Lelystad naar Enkhuizen, was het onderwerp van een documentaire van de Boeddhistische Omroep (BOS0 op tv vandaag. Ooit zag ik haar optreden, wat een enorme indruk maakte. Ik snapte het niet, maar begreep ook dat dat niet belangrijk was omdat het vooral ging over over grenzen heen gaan en de plezier die dat kan geven.
Een paar jaar terug bleek ze longkanker te hebben (als fervente niet-rookster) en werd opeens met een te vroege dood geconfronteerd. Een experimentele behandeling bleek aan te slaan en het ging goed, totdat kort geleden bleek dat de kanker toch  aktief was. Weer een trial met een nieuw geneesmiddel kan haar misschien helpen. Maar het mooiste is dat je het gevoel krijgt dat ze gewoon doorgaat met het leven leven volgens haar onnavolgbare standaard. Ze zei; "je vecht niet tegen kanker, je leeft tegen kanker!" Prachtig gezegd en mij uit het hart gegrepen. Prachtige vrouw.
Het sterkt mij in het gevoel dat sterven niet het ergste is aan het verhaal, maar de moeite die veel mensen met het einde hebben. Ik denk dat er niets is, daar, maar laat me graag verrassen. De reis erheen zal in elk geval een avontuur zijn.

4 opmerkingen:

  1. En jouw laatste alinea is míj dan weer uit het hart gegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer wat gemist door dit vanmiddag niet op te nemen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een indrukwekkende vrouw! En inderdaad, je laatste alinea stemt tot nadenken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De uitzendingen van BOS zijn via hun website terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen