maandag 7 november 2011

De crisis

Al heel lang erger ik me aan de idiote zelfverrijking van sommige mensen in topposities en aan de voor leken ondoorzichtige trucs die de economische wereld uithaalt. Het gaat niet goed. De macht ligt bij mensen die het nauwelijks hebben over de rampen op de wereld, zoals vervuiling, honger, ziektes, armoede, maar wel over die maatregelen die hun eigen belangen beschermen onder het mom dat het goed is voor de economie of voor ons land of Europa. Onmacht voel ik en kwaadheid. We hebben zoveel techniek en kennis in huis en dan nog  laten we het gebeuren dat er zo'n 28.000 doden per dag door honger vallen. Er zijn 12 landen waar officieel oorlog wordt gevoerd, afgezien van vele gebieden waar strijd wordt geleverd. In 2010 stierven ca 5,5 miljoen kinderen onder de 5 wereldwijd. Aids; in 2007 waren 33 miljoen mensen besmet met AIDS, waarvan 22 miljoen in Afrika.  Kindsoldaten, geweld tegen vrouwen, slavernij dat nog steeds bestaat. Je verstand staat erbij stil.
En dan zie je dat ook topmensen in liefdadigheids- en hulporganisaties veel te veel verdienen. Wat kun je als gewoon mens nog bijdragen aan deze wereld?
O, ja, je kunt het goede voorbeeld geven en consuminderen, je eigen groenten kweken, zero-waste of veganistisch gaan leven, maar haalt dat echt wat uit?
Het is beter dan helemaal niets doen en je nergens wat van aantrekken, maar het gaat zo langzaam om meer mensen bewust te maken. Te langzaam, denk ik. Ik ben bang dat de zondvloed van ellende ons inhaalt. Dat het milieu naar de knoppen is voordat we overgestapt zijn naar groene energie, dat de ijsbergen smelten voordat het bedrijfsleven meer op duurzaamheid dan winst let.
Help!! Stop de wereld, ik wil eraf!!!!!!!!!!!


(wordt vervolgd)


5 opmerkingen:

  1. Ik deel je gevoel van onmacht en boosheid. Helaas behoren we tot de minderheid en hebben we geen of zeer weinig invloed op de massa die onverstoorbaar doorgaat met zichzelf te verrijken ten koste van anderen, de massa die het milieu vervuilt waar je bij staat en alle overige ellende waar je over schrijft.
    Je zou er depressief van worden maar daar is de wereld ook niet mee geholpen. We staan met onze rug tegen de spreekwoordelijke muur en kunnen alleen maar onze bijdrage leveren door te doen wat in onze ogen juist is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo waar wat je schrijft. We kunnen alleen maar ons best doen in het klein. De rest kunnen we niet beïnvloeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Too little, too late... Alles wat wordt gedaan.

    Het egoïsme van de meeste mensen is wel stuitend. De bewuste onwetendheid ook.

    Ieders beetje om de wereld te verkloten is niet zo veel betekend, maar op een grote hoop wel. En zo is het ook als we met zijn allen niet als olifanten op de wereld gaan stampen maar gewoon gebruiken wat we nodig hebben... Dan komt het ook best goed.

    De natuur overleeft uiteindelijk wel. Het is hier bijna altijd onleefbaar geweest voor mensen. Straks wordt het dat misschien weer en kan de aarde herstellen van die hardnekkige schimmel waar ie last van had.

    Ik hoop echter toch met de kindjes mee te maken dat de wereld wordt zoals ie zou moeten zijn naar mijn idee.

    Als nu niemand meer een hypotheek afsluit bij de grote banken maar bij een eerlijke bank. Als mensen hun spaargeld er weghalen. Als mensen hun pensioengelden niet meer stallen bij een maatschappij die belegt in kinderarbeid, als we eten wat in onze achtertuin groeit en ons kleden omdat we warm willen blijven, in plaats van onze ''individualiteit'' uit te drukken... moet je kijken hoe snel het dan de goede kant op gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik deel je onmacht en frustratie. Las net het advies dat we weer biljoenen moeten gaan investeren in olie om nog in onze behoefte te kunnen voorzien. Waaat?? In Olie?? Olie-dom zijn ze! Ik vind dat er zo weinig vrije denkers zijn, die zich durven uit te spreken over dat het anders moet en hoe dan.
    Maar ik wil me er ook niet de hele dag druk over maken, want anders wordt ik een heel bozig type. En daar help ik ook niemand mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pas op Vlasje,dit klinkt als een beginnende milieu-depressie.Mijn man had dat vorig jaar.Ik geloof heilig in de invloed van het individu. En in de veel te negatieve berichtgeving van de meeste media. lees jij www.happynews.nl? Daar komen items aan bod,die moed geven om als "klein mensje"door te gaan.Trouwens op`energie/gebied`is het juist wel belangrijk,wat jij het web van het Al in stuurt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen