maandag 17 oktober 2011

Wintergedachten

Nu de nachten al behoorlijk koud kunnen zijn en de dagen soms guur, kom ik langzaam maar zeker in de winterstand te staan, net als de katten. Niks op tegen want ik houd ook van de winter. Het dekbed is verwisseld voor een warmer exemplaar, de vesten en truien hangen weer in zicht en de plaids doen af en toe al dienst. De katten zijn veel meer binnen, zelfs buitenkatje Teigetje verkiest een stoel binnen boven haar buitenplekjes. Koek ligt in het mandje bij de kachel en Slow is op haar vaste kussen te vinden (ook zomers, trouwens). Er zijn rookworsten in huis, er komt vaker soep en peulvruchten op het menu, kortom het kan los gaan. Er zijn geruchten over een strenge winter, maar als dochter van meteoroloog weet ik dat vooruitkijken een grote foutmarge heeft. Zelfs de Enkhuizeralmanak (altijd een vast Sintkadootje voor mijn vader) heeft wel eens gelijk en ook soms ongelijk. Ik laat het maar komen. Ik ben blij dat Sven Kramer hersteld lijkt te zijn van zijn misère en verheug me op een nieuw schaatsseizoen.

6 opmerkingen:

  1. Ik geniet ook van die winterkost klaarmaken.Vanavond weer iets met peulvruchten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, toch wel weer lekker die wintergerechten .... spruiten, pompoen, stampotten, peulvruchten ...... allemaal zo geweldig lekker!!

    En wat die voorspellingen betreft? Ik kan me er soms echt aan ergeren!! Laten we allemaal nou maar gewoon rustig afwachten!! We merken vanzelf wat het weer ons geven wil!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste nachtvorst hebben we alweer gehad. Hoewel ik wel van kou houd merk ik het goed aan mijn botten. Ik draag alweer een week of 3 wollen truien en de winterkost staat hier al een paar keer per week op het menu. Katten worden misschien huiselijker maar onze hond wil juist naar buiten, die is gek op kou. Ik ga braaf mee :)
    Voorspellingen over het weer geloof ik ook niet altijd, ik hoop dat het niet al te glad wordt want dan ben ik zo aan huis gekluisterd (wat moeilijk is met een hond). Maar die wintermodus klinkt goed, geniet lekker met je dekentje op de bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog even wachten alsjeblieft. Ik ben zo'n koukleum.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier staat een pan barstensvol linzensoep te pruttelen, heerlijk! Wat leuk overigens om te lezen dat je vader meteoroloog was. Ik trek me overigens nooit zoveel aan van de weersberichten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb erg tegen de winter aan zitten hikken dit jaar, waarschijnlijk door de slechte zomer, maar toen de langetermijnverwachtingen losbarstten, of ze nu waar zijn of niet, kwam ik langzaam als vanzelf in de stemming! Kan me verkneukelen op het koken op de kachel in de keuken. Zo gezellig! En ook bij ons liggen overal plaids!

    BeantwoordenVerwijderen