donderdag 20 oktober 2011

Vreemd moment

Gister reed ik door de stad en werd opeens teruggeroepen door een vrouw die ik net gepasseerd was. Ik reed achteruit tot ik haar in beeld had en was verbaasd. Het was een vroegere vriendin, die ik, na een eind aan de vriendschap gemaakt te hebben, nooit meer gesproken had. Dat ik de vriendschap beëindigde, had een duidelijke reden. We waren jaren intens bevriend en vertelden elkaar vrijwel alles. Belden lang elke dag en hadden in de loop der jaren heel wat gedeeld aan ellende en vreugde. Op een dag belde ik haar en hoorde dat de telefoon werd opgenomen en weer neergelegd, de verbinding was er nog. Ik riep een paar keer Hallo...m aar ze antwoordde niet, totdat het tot me doordrong dat ze tegen iemand in haar woonkamer aan het praten was en dat ging over mij.  Ze maakte hele nare opmerkingen over me. Ik weet niet tegen wie, maar kennelijk had ze de telefoon niet goed neergelegd, zodat ze niet in de gaten had dat ik alles kon horen. Ik had genoeg gehoord en legde neer en voelde me kotsmisselijk. De vrouw die ik zo vertrouwd had, bleek achter mijn rug om, de meest denigrerende opmerkingen over mij te maken. Het was zo onverwacht dat ik het amper kon geloven, maar het was zo helder en duidelijk geweest en het ging echt over mij. Ik was volledig uit het veld geslagen. Dat zij een scherpe tong kon hebben en vaak een snel oordeel had over mensen, wist ik, daar had ik vaak genoeg tegengas aan gegeven, maar dat ze over mij zo sprak, was een klap in mijn gezicht. De vriendschap was in één klap onmogelijk gemaakt.
Later die dag belde ze mij en zei ik dat ik de vriendschap opzegde en waarom. Ze ontkende (!!!!!!!) en zei dat ik stemmen hoorde (dat klopt, haar stem!), enfin het was duidelijk dat ze zich betrapt voelde. Ik beëindigde het gesprek en dus meteen de vriendschap. Dat was een ervaring, die dagen nodig had om in te zinken.
Kort daarop werd ik ziek en ik had wel wat anders aan mijn hoofd, zodat het verlies van een vriendin op de achtergrond raakte. Ik ontving zoveel liefde en aandacht van andere mensen dat dat veel vergoedde. En nu, na ruim 7 jaar sprak ze me zomaar aan. Het voelde raar en ik stond even voor het blok; zou ik weer verder rijden, iets zeggen, gewoon doen? Omdat ik niet met wrok wens te leven, begonnen we voorzichtig een gesprek dat bleef steken in hoe gaat het en wat oppervlakkige nieuwtjes. We vervolgden allebei onze weg en ik had en heb mixed feelings. Vertrouwen doe ik haar nooit meer en ik wil niet echt omgaan met zulke onbetrouwbare mensen die zoveel negativiteit in zich hebben, maar ze had een stap gezet en niemand verwacht dat je de draad oppakt of er niets is gebeurd. Ik hou het erop dat we elkaar nu tegen kunnen komen en normaal met elkaar kunnen praten, al zal er altijd een grote kloof tussen ons blijven bestaan. Ten slotte hebben we vroeger ook zoveel samen gedeeld en zoveel gelachen, ze heeft beslist ook goede kanten. Dat wil ik niet voorbij zien, maar vriendschap, nee, dat zit er nooit meer in.

7 opmerkingen:

  1. Nare dingen zijn dat, maar je hebt de eer aan jezelf gehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, jullie zijn nu weer on speaking terms, dat is al heel wat. Ik zou zo iemand ook nooit meer helemaal vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk is dat soms maar idd 'k zou zo iemand ook nooit meer echt kunnen vertrouwen al zou 'k het willen.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze heeft wel lef zeg na wat er is gebeurd!
    Zo iemand vergeven kost tijd en het wordt ook nooit meer zoals het was. Ze kan na al die tijd nog steeds excuses maken, dat zou al een eind in de goede richting zijn. Wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat moet dat een nare ervaring geweest zijn. Vergeven en vertrouwen zijn verschillende dingen. IK snap,dat gewoon een oppervlakkig praatje wel mogelijk is,maar dieper niet.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tjeeemig ..
    nee daar zou ik niet meer instappen, een sm'n vertrouwen naar de vaantjes is geholpen door zoiets,
    hoef ik ook niet meer,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Akelig! Daarom check ik altijd zorgvuldig of de telefoon weer goed 'op de haak' ligt.

    BeantwoordenVerwijderen