woensdag 26 oktober 2011

Teunie

Afgelopen zaterdag sneerde Sylvia Witteman in haar column in het Volskrant Magazine nogal naar consumindersites. Ze had die bekeken (en noemde hierbij namen van bestaande blogs ), nadat haar verbouwing (van een ongetwijfeld onbetaalbaar Amsterdams pand) financieel nogal uit de klauwen was gelopen en was vooral getroffen door die van Teunie (Eenvoudig leven). Ze vermaakte zich kennelijk nogal met de kneuterigheid van zelfgemaakte dingen en de achtergronden van Teunie en haar grote gezin. Ik vond dat wat sneu, want Sylvia mag natuurlijk haar eigen mening hebben maar vanuit haar uiterst riante inkomenssituatie is het makkelijk je te vermaken om andermans pogingen om niet alleen tevreden met minder te zijn, maar ook nog eens de aarde minder te belasten. Ik ben niet religieus en heb daar ook weinig mee, zou zeker niet willen ruilen met Teunie, maar heb er wel groot respect voor. Haar boek Dat doen we zelf wel, heb ik besteld en ontvangen en lees ik met veel plezier, al sluiten sommige dingen ook niet zo aan  bij mijn levenssituatie en mijn levensinzichten. Geeft niets, want het is fijn om iemand te lezen die erg bewust bezig is, al is het vanuit een ander vertrekpunt. Ik volg Teunie met veel plezier en interesse en haal eruit wat voor mij van toepassing is. Ga zo door Eenvoudig Leven!! Sylvia lees ik ook graag, maar ook haar schrijfsels gaan door mijn eigen zeef.

9 opmerkingen:

  1. Ook ik lees teunie haar blog graag. Ik vind het dan ook niet van klasse getuigen als je dergelijke blogs op zo'n manier van commentaar voorziet. Wellicht eerst zelf eens een half jaartje op het inkomensniveau per persoon gaan leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeef ook het nodige. Dat lijkt me logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Vlasje ,Mooi dat je het noemt.Ik ben geschrokken van sylvia,s artikel.Anders lees ik haar altijd als eerste.
    Zo lang ze haarzelf over de top belachelijk maakt.Prachtig.
    Maar nu doet ze dat op een heel grove manier over iemand, wiens blogs voor mij ook een grote inspiratie bron zijn.
    Heel goed heeft ze het blog ook niet gelezen wat blijkt uit de heel grove opmerking over blijmoedig een miskraam dragen (wat volgens mij overigens een vroeggeboorte was) die haar erg aangreep zo als te lezen was.Dan moet ze niet schrijven dat ze geen dingen verzint zoals ze volgens mij jou antwooorde.Het hele artikel was voor mij een demonstratie:kijk eens hoe wij het evengoed nog breed kunnen laten hangen ondanks grote verbouwings uitgaven.En dat door mensen die heel dapper ervoor uit komen hoe zuinig ze (moeten)leven belachelijk te maken.Ik zie zoveel problemen en ellende om me heen omdat mensen(vaak van vrouwen) niet meer weten hoe zuinig te leven.Voor mij maken deze blogs(en theunie als eerste) dat het niet raar is om met een pakje brood, wat fruit en een thermoskannetje de deur uit te gaan b.v.En daar wordt i.r.l. ook door mensen met financiele problemen nog heel raar tegen aan gekeken .En onder tussen maar klagen en zielig zijn.
    Deze consuminderblogs hebben een belangrijke maatschapelijke rol.En ach wat zielig als zo,n dame het dan nodig heeft om te laten blijken dat zij haar daar ver van kan houden .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies, zeven. Is goed. Als ik lees dat iemand op 42+ leeftijd weer zwanger is -en naar mijn mening is dat je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de heer, je doet zelf je benen.... tja laat ook maar- en voor de zesde keer een kindje verliest, moet ik ook even heel goed zeven.

    Ik vind Teunie verder een bewonderenswaardige vrouw. Hoe ze de meeste dingen doet (of lijkt te doen, het blijft internet), en haar lot, al dan niet zelfgecreëerd, draagt daar heb ik echt veel bewondering voor. Ze oordeelt ook niet over anderen op haar blog.

    Iedereen kiest voor een bepaald leven. Haar leven is zo en ze klaagt niet over mensen die voor veel te veel geld hun huis verbouwen dat het zo oneerlijk is dat zij wel boontjes moet wecken omdat ze anders diep in het rood komt.

    En daar kunnen veel mensen nog een voorbeeld aan nemen. Inclusief mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas heb ik de betreffende column niet gelezen van Sylvia. Wij hadden vroeger de volkskrant maar deze werd geschrapt i.v.m bezuinigingen.
    Ik las haar stukjes altijd graag en wat jij ook zegt: je moet niet alles serieus nemen.
    Wat Teunie betreft, daar heb ik ook veel bewondering voor, wat een energie heeft die vrouw. Zelf hang ik geen geloof aan en in dat deel van haar leven kan ik me dan ook niet goed verplaatsen. Maar als ik het goed begrijp heeft Sylvia met name deze blog erg op de hak genomen en dat gun ik Teunie zeker niet.
    Is dat artikel ook ergens anders te lezen of je weet? Door de berichtgeving ben ik toch wel benieuwd wat ze nu eigenlijk geschreven heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het gewoon op op internet.Even goed bladeren in de zaterdag bijlage.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat Sylvia zo weinig respect toonde voor Teunie. Dat Teunies levensstijl niet de hare is, mag duidelijk zijn. Ook niet helemaal de mijne, maar ik vind dat ze desondanks dat verschil toch respectvol had moeten schrijven. Jammer. echt een minpuntje voor Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb hem gelezen en vond het helemaal niet zo onaardig, eerder een verkapte jaloezie.
    Witteman zal al die consuminderblogs niet voor niks lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik vond het helemaal niet zo onaardig. Alweer een hele tijd geleden stopte Teunie een tijdje met het schrijven van haar blog.Sylvia Witteman moedigde haar, in een van haar columns, aan om vooral verder te gaan. De blogs van Teunie worden gelezen door de meest uiteenlopende types, dat blijkt maar weer. Ik vind haar blog trouwens geen consuminderblog.Ze schrijft heel goed, net als Sylvia Witteman trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen