maandag 24 oktober 2011

Smoothies

Ook van smoothies ben ik een groot liefhebster. Zomers als lunch en tussendoortje. Meestal met wat soja- of geitenyoghurt en de voorradige of gevonden vruchten en wat noten of pitten. Citroenmelisse, dragon , munt of zelfs basilicum zijn lekkere smaakmakers, net zoals altijd wat citroen er wat frissigheid aan geeft.
's Morgens ontbijt ik met een mix van warme havermout (met water) en een smoothie erdoor met appel, gedroogd fruit zoals goji- en cranberry's, pitten , lijnzaadolie en weer yoghurt. Kaneel, kokos en notenmeel kunnen lekkere smaakjes geven. Doordat de havermout heet is en de rest koud, is het een lauw ontbijt, lekker in de winter vooral en vullend genoeg voor de hele ochtend.  De blender wordt trouwens ook gebruikt om sappulp te verwerken tot smakelijke mengsels (zie vorig blogje) en om soep te pureren. Ook een rauw mengsel van tomaat, paprika,ui, kruiden, olijven en peper en zout, basilicum of oregano is heerlijk als toevoeging bij de warme maaltijd of als extra smaakmaker op een boterham of zelfs bij een salade. Van kwark of hüttenkäse of yoghurt met verse kruiden is ook een heerlijke dipsaus bij bv artisjokken, aardappels uit de schil en vis. Enfin ik klooi heel wat aan. Op deze manier krijg ik veel extra groenten, fruit en vezels binnen en ontzie ik toch mijn mond (mijn kaak is nog steeds pijnlijk en het gebit verhindert me rauwkost te eten). Dit bevalt me prima. Zonder echte rauwkost te eten, toch heel wat rauw binnenkrijgen.
Laxeerpillen heb ik niet nodig.  Het is voor mij een bewuste keus om mijn lijf vooral te geven wat het echt nodig heeft en zo eet je vanzelf ook minder zooi, want je bent al vol en voldaan.

3 opmerkingen:

  1. Smoothies heerlijk, ik maak ze veelste weinig.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na het lezen van jouw vorige blog heb ik meteen een heerlijke smoothie gemaakt. Ik wilde dat er een warme versie was voor de wintermaanden. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar heb ook niet zo'n handig apparaat. Wat heb je daar eigenlijk voor nodig om smoothies te maken? Kan dat ook met een gewone handmixer?

    BeantwoordenVerwijderen