zondag 23 oktober 2011

Sappen nogmaals

Sommige mensen vragen waarom je sap maakt, want dat in de hele vrucht of groente alle vitamines, mineralen en vezels aanwezig zijn, zodat ze waardevoller zijn. Dat is zo, maar niet iedereen kan zoveel groenten en fruit in zijn voeding verwerken dat je aan alle behoeftes van het lichaam tegemoet komt. Door het veredelen van deze producten, de verarming van de grond en onze toegenomen behoefte aan bepaalde stoffen door vervuiling van het milieu en onze onnatuurlijke levenswijze is dat bijna onmogelijk. Het voedingsbureau beveelt twee ons groenten en twee stuks fruit per dag, maar vele voedingsdeskundigen geven al toe dat dit waarschijnlijk te weinig is. Uit recent onderzoek is gebleken ( .voedingscentrum ) dat Nederlanders al met de minimale aanbevelingen grote moeite hebben. Mensen die bv last van hun darmen hebben , of geen goed gebit hebben, zullen het nog moeilijker vinden om dit te halen. Vandaar dat sappen een goed idee zijn; je krijgt geconcentreerd een berg voedingsstoffen binnen. Wil je het achtergebleven pulp ook benutten; maak er soep van, verwerk het in sauzen en pastagerechten, doe een klein deel terug in het sap, gebruik het met bv gemalen noten als broodbeleg, en het is erg goed als masker voor je huid, vooral gemengd met een goede olie.  Als je het toch weggooit, het maakt heel snel geweldige compost.
Over het schoonmaken van het apparaat; ik vind het niet veel werk, ben met het hele proces van groenten wassen en kleiner snijden, persen, het apparaat aansluitend schoonmaken, hooguit 5- 10 minuten bezig.  Dat is goed in te passen in een dag. Hoewel mijn lijf geteisterd wordt door vele mankementen en klachten, ben ik zelden verkouden en merk dat als ik minder sap drink, ik me aanzienlijk minder goed voel. Voldoende winst, dus!

5 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk, zo'n sap-machine :)

    En bedankt voor je tip bij mijn blog over mijn kooplust. Ik denk dat jouw tip wel eens de gouden tip zou kunnen zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft zo lovend,ik zal het weer eens gaan doen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook van de 'inzijngeheel' aanhaangers maar ik snap volledig je redenering!
    Klopt helemaal.
    Wat je eventueel wel kunt doen, is bij elke maaltijd een beetje groente en fruit nemen. Dat helpt.
    En smoothies zijn er natuurlijk ook.... ;-))
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He goed idee... 'k zal de blender zo eens even laten draaien!

    BeantwoordenVerwijderen