donderdag 13 oktober 2011

Mindful eten

Hoewel ik meestal wel  gezond eet, heb ik ook de neiging wel eens te veel te eten of om te stresseten. Menselijk, maar soms erger ik me aan mezelf, omdat ik weer eens iets wegstou wat niet de bedoeling was of waar van ik eigenlijk niet veel geproefd heb. Vooral met diabetes is dat niet de goede manier. Al
 mijn hele leven lees ik veel over voeding en alles wat daar mee te maken heeft, dus de laatste jaren is er een trend om ook mindfulness op voeding te betrekken en met veel succes. Er zijn boeken vanGeneen Roth (nog niet vertaald), waar Oprah ook een fan van is en Mindful eten van Susan Albers, ook  Thich Nhat Hanh heeft er een boek over geschreven. Ook daar heb ik me in verdiept en zo langzamerhand valt het kwartje. Zodra ik trek heb of onrust voel die me richting koelkast of voorraadkast stuurt, denk ik eerst goed na en voel mijn lijf en kijk naar mijn gedachten. Heb ik honger? Lekkere trek?, Ben ik gestresst? Angstig, Kwaad? Gefrusteerd of geprikkeld? Dan neem ik eerst een paar grote slokken fris water. Laat het even betijen, concentreer me op mijn ademhaling en het gevoel van mijn lijf. Meestal is de (valse ) trek alweer weg daarna. Ik verbied mezelf niets, als ik echt voedsel nodig heb is dat geen issue. Maar dan kies ik in de eerste plaats voor een normaal portie gezond voer. Meestal is dat voldoende. Dan ben ik tevreden en voel me lekker met mijn lijf. Ben benieuwd of dit op de lange duur ook wat oplevert, gewichtsverlies, het wegblijven van valse trek, evenwicht in mezelf en mijn bloedsuikers, je weet maar niet. Ik wil in de eerste plaats meer evenwichtig met mezelf en mijn lichaam en mijn emoties omgaan, al het andere zou alleen maar bijkomende winst zijn.

2 opmerkingen:

  1. Knap, die discipline!
    Als voedingstherapeut weet ik maar al te goed wat fout of goed is om te eten maar het is geen geloof op zich, het is ook wel eens goed om lekker te zondigen. Tenzij je een intolerantie hebt natuurlijk of, zoals in jouw geval, diabetes.
    Maar het schuldgevoel steekt bij mij ook de kop op na het eten van een bord patat met mayonaise of 3 glazen wijn. De balans zoeken tussen gezond en ongegeneerd genieten van vet of zoet is een kunst.
    Vanmiddag heb ik een haring weggewerkt: gezond vet en echt genieten, voor mij dan als visliefhebber. Emotie-eten doe ik gelukkig niet vaak, dan eet ik juist niet is mijn ervaring. Wat me wel eens 10 kilo in de min heeft opgeleverd en dat was niet zo gunstig.
    Een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga dat boekje ook eens lezen. Ik wil nog wel eens gedachteloos een handje,wel gezond lekkers wegwerken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen