vrijdag 21 oktober 2011

Lijstjes

Zonder lijstjes is mijn leven snel chaotisch. Ik ben niet geweldig in multitasken, als ik geconcentreerd bezig ben met iets, kan ik me slecht op iets anders richten, dus ik zou veel vergeten als ik het niet meteen zou noteren. Op mijn bureau ligt altijd een boekje opengeslagen met de dingen van de komende dagen, niet als agenda, maar gewoon als extra geheugensteuntje. Hier noteer ik ook allerlei klusjes die me te binnen schieten( oud papier buiten zetten, flessen inleveren, koelkast grote beurt, kadootje voor E. kopen en uitkijken naar rhassoul.
Lekker om weg te strepen, en handig om vlak voor mijn neus te hebben. Over mijn andere notitieboekje schreef ik van de week al, daar belanden allerlei dingen die ik op mijn gemakje wil opzoeken, bekijken, luisteren , downloaden, onthouden voor de pc etc.
Ook op de pc heb ik hele lijsten met bladwijzers met handige websites en blogs. Ook correspondentie en andere bewaarwaardige zaken worden keurig gerangschikt in mappen in de pc,en ook in real life.
Het is een eeuwig streven naar ordening, wat het leven overzichtelijk moet maken. Vaak loop ik achter, maar als ik weer eens een bewaarsysteem helemaal bijgewerkt heb, is dat zo bevredigend.
Dwangmatig is het nog net niet, maar wel heel overzichtelijk voor mij.
Over het algemeen werken deze systeempjes prima en heb ik er mooi houvast aan.
Zijn er meer lijstjesfreaks en mapjesfanaten?

8 opmerkingen:

  1. Geweldig herkenbaar! Ik word door mijn moeder vaak het meisje met de lijstjes genoemd ;) Ik maak overal lijstjes van... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee,mijn lijstjes ontstaan pas,als ik meer dan drie dingen wil onthouden.Ik heb wel boodschappenlijstjes. Alles,wat half op is,schrijf ik op een leitje. En achterin mijn agenda staat een lijstje met boeken,die ik nog wil lezen.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak lijstjes als ik gevoel krijg dat ik het overzicht kwijt raak van zaken die nog moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja zeker. Boodschappenlijstjes, leeslijstjes, to do lijstjes, wij zijn lijstjesfreaks.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, overal lijstjes van! De boodschappen, klusjes, verbouwingsklussen, boeken die ik nog graag wil lezen uit de bieb, poppenkleertjes die ik verkocht heb, die ik nog op voorraad heb, prijslijstjes van boodschappen, weekmenu(lijstje), vaste lasten, verzekeringen, budgetlijstje..... Ik kan niet zonder lijstjes, heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, en soms maak ik zelf een lijstje van lijstjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Boodschappenlijstjes maak ik in ieder geval en soms ook wel andere lijstjes.
    Op de pc maak ik mappen in mijn documenten en mijn administratie zit in ordners. Een agenda of kalender heb ik niet, daar vergeet ik in of op te schrijven al zou dat veel handiger zijn want de lijstjes liggen nu meestal los in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier nog zo een lijstjesmens :)
    Ik vind het vooral leuk om af te strepen wat
    ik gedaan heb...
    Ik heb ook een grote gezinsagenda waar ik alle
    afspraken inschrijf, zelfs de kinderen schrijven
    hun activiteiten er in :)
    Mijn man kijkt er ook regelmatig in en als ik
    niet thuis ben weet hij me dankzij het boek
    wel te vinden meestal.
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen