woensdag 19 oktober 2011

Lezen en lezen

Als enorme letterverslindster verbaas ik me over de manieren van lezen die ik beoefen.
Ter ontspanning, lekker oppervlakkig een thriller ofzo doorlezen, niet te intens letten op stijl of details, gewoon het verhaal volgen en er even in verdwijnen.
Uit interesse ; iets lezen dat je weetgierigheid prikkelt, over aktuele onderwerpen, natuur, geschiedenis bv. Ook is dan de stijl en de details van tweede orde. Je wilt de info opnemen.
Om te leren:  iets je eigen maken, dat kan leiden tot herlezen en herlezen, want in elke stemming, of leeffase is je bril anders. Boeken over boeddhisme, mindfulness, kwantummechanica, filosofie, maar ook sommige boeken over voeding en die van Tolle zijn zo  rijk van inhoud, dat ik ze vaak weer pak. Deze boeken dalen ook steeds meer in  bij mij.
Uit nieuwsgierigheid: bv biografieën en autobiografieën, hiertoe behoren ook dagboeken, al is dat van Etty Hillesum ook tot de vorige categorie te rekenen. Mensen blijven boeien.
Uit esthetisch overwegingen; Gewoon omdat een boek zo mooi is, genieten van de bijzondere stijl, het verhaal is dan iets minder belangrijk, maar je hebt erg veel plezier van het lezen.
Er zijn misschien nog meer onderscheiden te maken en soms overlappen ze elkaar, maar ik kan me daarom zo enorm met lezen vermaken, Voor elke stemming, elk moment elke aanleiding is er wel iets te lezen. Vandaar dat ik ook vaak in meerdere soorten boeken tegelijk bezig ben.
Wat een grote vreugde is dat toch .

6 opmerkingen:

  1. Wat grappig om de verschillende redenen zo op een rijtje te zien! Ik kan me er wel in vinden! Zelf lees ik soms ook boeken voor de sfeer: bijvoorbeeld Agatha Christie's. Ik kan totaal niet onthouden wie wie is, maar ik lees het toch, puur voor de sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me ook saai om maar één soort boeken te lezen maar sommigen hebben daar behoefte aan. Mijn vriend leest alleen maar thrillers en dat vind ik ook heerlijk maar net zoals jij lees ik ook graag informatieve boeken over allerlei onderwerpen en dan vind ik het wel eens jammer dat ik er met hem niet over kan praten. Kookboeken vind ik vaak mooi om in te kijken maar maak er vrijwel nooit iets uit. Bepaalde boeken heb ik al 30 jaar maar mogen niet weg. Naslagwerken noem ik dat dan maar.
    Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi op een rijtje gezet. Die nieuwsgierigheid bevredig ik steeds vaker met een stukje van internet,bemerk ik. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven...

    Heel herkenbaar ook.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk als dat zo'n hobbie kan zijn voor je,

    lekker ontspannen.

    BeantwoordenVerwijderen