donderdag 27 oktober 2011

Echte eenvoud

In het boek Dat doen we lekker zelf van Teunie (Eenvoudig leven) doemt een wereld op die ik herken uit de jaren vijftig en zestig. Veel huiselijke gezelligheid en zelf doen en beperkte luxe. Haar levensstijl, ook wel nodig met haar grote gezin, komt rechtstreeks voort uit haar geloofsovertuiging. Ze woont in een streek, waar dit veel voorkomt, dus zal haar manier van leven niet zo uit de toon vallen. In veel steden zou het een groter probleem worden, zeker met kinderen. Ik bewonder de soberheid die ze nastreeft en die je ook ziet bij bv de Quakers, The Amish en andere religieuze gemeenschappen. Het mooie is, dat ze haar overtuigingen wel leeft, maar ze niet preekt, net zo min als ze andere levenswijzen en overtuigingen zelden of nooit vergelijkt of veroordeelt. Daar kan menigeen nog een puntje aan zuigen. Hoewel ik mij er niet zou thuisvoelen door de striktheid van allerlei opvattingen en het heilige geloof daarin, kan ik de waarden van  hun levensinsteek voor een groot deel wel onderschrijven, al sluit ik mijn ogen liever niet voor hedendaagse ontwikkelingen. Ik denk dat je van alles het goede kunt overnemen en dat een mix echt niet misstaat. Ik heb ook een eclectische inrichting in mijn huis en dat voelt heel goed en harmonieus voor mij.  Een antieke kast en stoeltje en tafel, naast diverse kleurige moderne meubels misstaan niet. En beiden stijlen bevallen me, vooral in samenhang met elkaar. Laten we open staan en blij zijn met alles waar we uit kunnen kiezen. We hoeven niet allemaal Jan des Bouvrie of Country Houses als ideaal te zien, alles mag, zolang je een ander er niet mee in de weg zit (uitgaande van wederzijdse verdraagzaamheid hierbij).

9 opmerkingen:

  1. Het belangrijkste is,dat je huis en inrichting als een behaaglijke jas voelen. En je manier van leven blij maakt. Verwondering bij anderen zal er zijn,maar hopelijk niet te veel veroordelen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind zo'n slaapkamer mooi, heel rustgevend. Wat heb je nou eigenlijk nodig? Een dak boven je hoofd, verwarming, een gezellige keuken, genoeg eten, en een woonkamer waarin geleefd wordt. Een huis waar iedereen welkom is. Ik hoef geen groot huis. Ik ben wel gelovig, maar met geloof heeft zo'n levensstijl toch niets te maken? Ik denk dat heel veel mensen weer een beetje zoals vroeger willen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk er nog een heel verkeerd beeld is over de geloofgemeenschap waar Teunie bij hoord.
    Juist in deze gemeenschap draait het heel veel om luxe, de een moet nog meer als de ander.
    Het is dus een hele bewuste keuze om daar afstand van te nemen.
    Ik kom zelf ook uit die gemeenschap, dus ik weet waar ik over praat.
    Ik hou zelf ook meer van de eenvoud, geluk zit niet in uiterlijke dingen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. G&Z, dat is wel apart. Ik woon zelf ook in zo een kerkdorp (maar de mensen van de kerk zijn in 99% altijd heel vriendelijk) en het valt me altijd wel op, hoe onberispelijk en keurig ze zijn gekleed, met name hun (vele) kinderen.

    Vlasje, ik ben het helemaal met je eens. Je hebt het mooi omschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over kerkelijkheid enz. kan ik niet zo meepraten; afijn de moskee staat hier bij wijze van spreke naast de synagoge en de grefo kerk. Het mooie van de stad zeg maar. Maar ik ben het roerend met je eens dat je van alles het beste eruit kunt pikken. Wat bij je past. Dat maakt jouw unieke mix.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Valhalla,ik bedoel ook niet dat ze niet aardig zijn.
    Maar in onze woonplaats(ook die van Teunie)is het heel belangrijk hoe je eruit ziet,en hoe je huis eruit ziet.
    Ik bedoel er mee dat het niet met het geloof van Teunie te maken heeft, maar zij gewoon voor deze eenvoud kiest.
    Dus ik veroordeel niemand, en dat is ook niet mijn bedoeling.
    Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb Teunie's boek ook gelezen, en lees ook graag op haar blog. Ik vind het ook mooi hoe zij het leven leidt.

    BeantwoordenVerwijderen