zondag 25 september 2011

Zachtheid

De politiek is hard, de economie idem dito, kortom hardheid alom en dat slaat over op mensen, zie de debatten in de Kamer en de sport, dus ook bij mensen in het algemeen. Laatst reed ik ergens op mijn scoot en een groepje puberjongens reed me tegemoet, al giebelend en op het moment van passeren hoorde ik luid en duidelijk; "Hé, ouwe K..!" . Ik schrok er wat van, maar was adrem genoeg om te zeggen,: "Ook goededag jonge pikkies!". Gelukkig schoten ze in de lach. Eigenlijk had ik helemaal niet moeten reageren of juist heel beleefd (jonge heren was beter geweest). Wat is er mis met zachtheid? Ik geniet van de nazomer met alle zachtheid die er in zit, spinnenwebben, paddestoelen, afvallend blad, warme kleuren en geuren en de laatste warme zon. Zacht is niet gelijk aan week of slap, maar heeft te maken met warmte en begrip en gevoel.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben het met je eens. Er is niets mis met zachtheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Leuke reactie! Erg adrem.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo is het maar net! Compassie heeft niks te maken met slap zijn, maar alles met sterk in de schoenen staan. Door compassie kan je veel beter voor jezelf en anderen zorgen en wordt de wereld een stukje mooier.
    Ik wens je een hele fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zacht kunnen zijn heeft juist met innerlijke kracht te maken.Al die z.g. hardheid heeft vaak als bron onzekerheid. Je niet verbonden voelen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zachtheid staat in onze maatschappij gelijk aan kwetsbaarheid. En niemand wil kwetsbaar zijn, want dan overleef je hier niet. Jammer toch. Het maakt het voor mensen met een zachte aard (dus niet een kwetsbare aard!) lastiger om te functioneren in onze maatschappij. Als iemand die zichzelf herkent in hooggevoeligheid, spreek ik uit mijn eigen ervaring en die van vele andere hooggevoeligen. Het kost enorm veel energie om die zachtheid te accepteren in een wereld waarin hardheid van je wordt verwacht. En als je het dan nog openlijk durft te tonen of toe te geven, ben je helemaal een held.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Naast zachtheid zijn er ook nog normen en waarden. Het uitschelden van je medemens is tegenwoordig aan de orde van de dag.
    Die jongens hadden even iets om over na te denken toen je reageerde, ik had het ook gedaan hoor ;-)
    Na ruim 15 jaar samen zijn geweest met een zeer onzekere man die grof in de mond was en over iedereen negatief oordeelde ben ik allergisch voor mensen die zo nodig lomp en grof moeten zijn om te kwetsen. Ze maskeren hun onzekerheid met een agressief masker en dat wordt kinderen ook al jong geleerd. Zonde want met zachtheid bereik je zoveel meer.

    BeantwoordenVerwijderen