maandag 26 september 2011

Pso...spo...ria...rai...sis....... ofzo

Moeilijk woord waar mensen vaak de tong over breken PSORIASIS, niet alleen dat het een wonderlijk woord is, het is ook een vreemd ziektebeeld. Soms denken mensen dat het besmettelijk is, nee dus, maar erfelijk wel. Er zijn variaties in, mensen die echt onder zitten (denk aan de Singing Detective), mensen die het op de behaarde huid hebben, varianten waarbij het zelfs nagels aan kan tasten en een gewrichtsaandoening als bijkomend kadootje  geeft. Ik heb een lichte vorm die vrnl ellebogen, handpalmen en knokkels en wat plekjes op het hoofd veroorzaakt maar wel de artrhitis-vorm erbij. Omdat mijn huid sowieso erg kwetsbaar is  en allergisch reageert op van alles en nog wat, is dit mijn hele leven al een item. Sinds ik olijfoliezeep gebruik, alle schoonmaak- en wasmiddelen zelf maak van sunlight of marseillezeep is het probleem al een heel eind verminderd. De huid en de hoofdhuid zijn een aanmerkelijk rustiger en minder droog. Vooral ook het gebruik van zelfgemaakte smeersels is een groot succes, want blijkbaar zijn de kleur- geur en conserveermiddelen die zelfs in dure natuurmerken worden gebruikt, voor mijn huid een steen des aanstoots.
Toen mijn tanden boven werden getrokken en ik tijdelijk een aantal voedingsmiddelen niet meer kon verwerken, werd de psoriasis meteen erger. Vooral het ontbreken van vezels en vetten leek me op te breken. Inmiddels kan ik veel weer kauwen, maar er zijn nog beperkingen. Het weglaten van lijnzaad was een grote factor in het psoriasis verhaal, Nu maal ik wat pitten fijn ( zonnebloem, pompoen, sesam en lijnzaad) voor in de yoghurt en voeg regelmatig een eetlepel lijnzaadolie aan gerechten toe en zie, de huid klaart meteen op. Ondersteund door een heerlijke zelfgemaakte butter van o.a. neem-olie, kokosolie, amandelolie, avocado-olie, arganolie,  sheabutter, cacaoboter en bijenwas met etherische oliën (oa. cade, geranium, citroen, rozen, petit-grain en theeboom), zie ik mijn schilferplekken per dag gezonder worden. Zo blijkt voor mij weer eens duidelijk dat voeding wel degelijk van grote invloed is, zelfs op een uiterlijk probleem. De vetten in lijnzaad zijn bij mij het wondermiddel, gecombineerd met vitaminerijk (ik pureer groenten en fruit of maak sap) en vezelrijk (zuurdesem volkorenbrood gaat er weer moeiteloos in)voedsel en een goede huidverzorging verricht ik weer een wonder, waar de dokter alleen met bijnierschorshormonen van droomt.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor jouw doorzettingsvermogen om telkens weer nieuwe oplossingen en middeltjes te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weet jij toch veel op gezondheidsgebied. Een huidarts zou van je kunnen leren. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je zelf een remedie hebt gevonden die redelijk goed werkt voor jou. Mijn man heeft die kwaal ook en lijdt er best wel onder al zie je het niet. (het zit op zijn rug) Op mijn aanraden is hij met plantaardige kruidenolie gaan smeren en in de zon zitten is nog altijd het beste medicijn. Smeerseltjes van de huisarts vertrouwt hij wel (maar ik niet zo) dus nu probeert hij eerst mijn zelfgebrouwen smeerseltjes. Maar het blijft een nare aandoening die veel mensen in een isolement drijft.
    Lijnzaad is een heel goed produkt, ook voor de darmen maar dat wist je al.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het er heel heftig uitzien. En dan die artritis erbij. Knap dat je zo ontzettend veel zelf uitzoekt en probeert. En geweldig dat het helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een lastig woord! Fijn dat je er zoveel over te weten bent gekomen, en wat voor jou werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken een aantal mensen met ook jouw problemen. Ga gelijk even ze gelijk even op dit blogje wijzen. Misschien is het voor ook de moeite van het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je huid is je grootste orgaan - uiteraard heeft ook je voeding invloed!
    Wat fijn dat je ontdekt hebt hoe je je huid rustiger kunt krijgen.
    Groet, Loonlijstmama

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fijne blog met ideeen. Ik heb zelf ook lichte psoriasis (ellebogen, hoofdhuid, mijn vingers beginnen plekjes te vertonen en helaas...intieme delen :( ) Ook heb ik acne. ik ben aan het ontgiften en weet dat mijn bijnieren niet 100% werken. Ik heb laatst een mindlink therapie gehad en slik supplementen. Door het ontgiften wordt de acne minder, maar de psoriasis wat meer.
    Kokosolie gebruik ik al (ook hennepolie, niet hennepzaalolie!) en dat verlicht ook. Maar ik zal eens aan de lijnzaadolie gaan. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen