dinsdag 20 september 2011

Energie

In meerdere blogs lees ik over problemen met de energiehuishouding. Of het nu ME/CVS heet, of een bijwerking is bij kanker, diabetes, reuma, fibromyalgie of welke ziekte dan ook, het is vaak ernstiger dan de meeste mensen die dit niet hebben, zich kunnen voorstellen. Je leven staat volkomen op zijn kop en soms is het echt invaliderend. Het ergste is dat je je er meestal maar moet bij neerleggen en aanvaarden dat het nooit meer echt met grote stappen zal verbeteren. Wel kunnen sommige dingen, voldoende rust en slaap, matige lichaamsbeweging, goede voeding, voedingssupplementen en sommige therapievormen ervoor zorgen dat je ook niet nog eens qua conditie te ver achterop raakt en dat je een verlichting van je klachten vindt. De voetreflexzonetherapie werkt voor mij zo. Na een behandeling komt er kennelijk veel rotzooi uit mijn lijf los, waardoor de wc veelvuldig wordt bezocht, waarna ik merk dat mijn lichaamstemperatuur beter beheersbaar is, ik sneller herstel van vermoeiende zaken en ik geen behoefte meer heb aan suikerkicks. Kortom ik kan niet opeens de marathon lopen, maar zit veel lekkerder in mijn vel en mijn prestatiecurve stijgt, al is het maar met een paar procenten. Ik slaap beter en dieper en ben opgewekter. Voor mij een groot verschil in levenskwaliteit. Dank je wel, A, voor dit grote geschenk.

5 opmerkingen:

  1. En dan beweren ze nog dat energie nooit verloren gaat. Wij weten wel beter. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar het lijkt me vreselijk als je lijf niet wil en je hoofd wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je verhaal herken ik.Het is ook voor buitenstaanders soms moeilijk te begrijpen,als je door energietekort in hapjes en brokjes moet leven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het is zo waar dat mensen er zich weinig bij kunnen voorstellen! Of er gewoon bang voor zijn en daarom maar nooit vragen hoe het met je gaat...je verliest niet alleen energie maar ook geld, vrienden, werk, onbezorgheid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is voor jezelf ook een heel proces om te aanvaarden dat je niet meer zo snel kunt als voorheen. Bij mij ging het heel plotseling en binnen 10 jaar raakte ik meer dan 50% van mijn energie kwijt. Je kunt inderdaad veel oplossen met voeding, positief denken, goede therapie en jezelf in acht nemen. Maar elke dag kan hoe dan ook weer een gevecht zijn tegen de elementen. Je boft met je voetreflexzonetherapeute, ik heb zo een nog niet gevonden. Kan me voorstellen dat je zo iemand op handen draagt.

    BeantwoordenVerwijderen