zaterdag 13 augustus 2011

Wormen en konijnen

Nu ik de dvd What the Bleep do we (k)now meermalen heb gedraaid en een paar afleveringen van Through the Wormhole heb gezien, ben ik benieuwd naar de rest van deze wetenschappelijke/spirituele reizen. Down the Rabbithole ligt al klaar om te zien en ik ontdekte dat veel van de serie Wormhole op Youtube via afspeellijsten is te zien. Het gekke is dat het dus allemaal heel bekend klinkt, allemaal gedachten die ik, zonder dat ik er wetenschappelijk voor ben opgeleid, ook al had en die nu bevestigd worden, meer vorm krijgen en onderlinge verbanden duidelijk worden. Mijn respect voor het Zijn, het Al is nog groter geworden, want de mysteries zijn oneindig. Er wordt veel ontdekt dat vroegere theorieën steunt, maar elk antwoord roept weer net zoveel vragen op. Om een voorbeeld te noemen; het atoom was vroeger het kleinste stukje materie, dat dat al uit meerdere onderdelen bestond was een grote ontdekking, maar toen bleek dat die onderdelen ook weer opgebouwd waren uit nog kleinere. Het komt erop neer dat alle materie bestaat uit vooral veel ruimte en uit hele piepkleine brokjes bouwstenen die of geen of een rare massa hebben. Hoe dat tot structuren als atomen komt is nog een raadsel, waarom men denkt dat een Higgsdeelte, dat nog niet aangetoond is, er voor verantwoordelijk is. Zelfs als dat deeltje wordt gezien is het waarschijnlijk weer aanleiding voor de volgende reeks vragen. Is het er niet, of iets anders, idem. Om nog maar niet over het raadsel van anti-materie te praten.
Het heelal is ontstaan uit de oerknal. Via techniek kunnen we terugkijken tot vrij kort na die oerknal. Maar wat was daarvoor? Iets dat uit niets bestond. Een continu verdwijnen en verschijnen van heelallen of zijn er meerdere werkelijkheden naast elkaar, die elkaar af en toe raken, waardoor een oerknal ontstaat?
Ook meer vragen dan antwoorden. Ik denk dat wij als mensheid er niet achter zullen komen, en dat Het Mysterie zal blijven. Voor mij is het niet onaannemelijk dat alles bestaat uit een oneindigheid die zich op verschillende momenten en tijdstippen manifesteert. Een soort eeuwig levenswiel zoals het Boeddhisme en het Hindoeïsme al kennen. Met vele raakvlakken, wormholletjes en konijnenholen waardoor het in en uit zichzelf en elkaar ontstaat. Een eeuwig niets dat  zich kan materialiseren en dan Alles is uit het Niets. Onbevatbaar voor onze simpele breinen, maar wel magisch! Het maakt me zo blij en ook zo nederig met mijn bestaan dat ook maar een onmetelijk klein puntje is in het geheel. Ik kan er uren over peinzen en bedenk dat ik slechts een glimp waarneem, een schaduw die je in je ooghoek ziet en die weg is als je je blik erop laat rusten.

3 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om je blog te lezen.Iemand,die ongeveer mijn gedachten en gevoelens verwoordt.Weet je dat ik nog,als ik moe en duizelig ben de materie om me heen als diffuus kan zien? Alsof de energie van voor het materie zijn er nog doorheen geweven is.Dan moet ik regelmatig aan deze onderzoeken denken.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja ik ken dat gevoel. Een tijdje geleden was er een programma over de oerknal op NG. En daar werd gezegd dat de strepen op je TV en de ruis die je daarbij hoort nog resten zijn van de oerknal. Die is dus nog steeds niet uitgewerkt! Zulke fascinerende zaken. Ook de deeltjesversneller werd besproken bij Genève en er werd een kijkje in het hele gebeuren gegund. Ik zit dan echt aan de buis geplakt en niemand mag er doorheen praten :)
    Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit zo mateloos boeiend vind.
    Die DVD's wil ik dus ook echt een keer zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ‘ er is meer … tussen hemel en aarde, dan waarvan uw wijsheid droomt ‘ [Shakespeare]

    BeantwoordenVerwijderen