dinsdag 2 augustus 2011

Verder Bleepen

Inmiddels heb ik de hele DVD van The Bleep in stukken bekeken en ben er best erg blij mee. Het brengt in beeld en woord veel over van ideeën over Leven en Denken, Realiteit en Waarnemen. Het is een ingewikkelde materie en ik werd wel erg aangesproken , niet alleen door de denkbeelden hierover, maar ook het feit dat er door vele wetenschappers vanuit hun eigen vakgebied naar gekeken werd en aan het eind werd alleen gezegd; denk er over na, niet een eindconclusie van Zo is het en niet anders, maar denk er zelf over. Dat is veel prettiger dan de strakke visie die vaak aangeboden wordt, zoals bv in The Secret- waar ik trouwens niets mee heb-. Het is mooier en voor mij veel prikkelender om te zeggen ; je kunt je dag zelf creëren, je kunt jezelf met andere ogen bekijken.  De verbeelding is een grote kracht en dat we onze manier van denken vanuit verschillende standpunten kunnen doen en daardoor ook onze werkelijkheid anders benaderen kunnen, is iets wat ik dagelijks ervaar. Ik heb veel contact met een andere kankerpatiënte , in een vergelijkbare situatie als ik, die voornamelijk bezig is met ziek zijn, lijden, de dood en overal slechte voortekens in ziet. Ze heeft daardoor veel meer te dragen dan ik; ik heb geen angst, leef erg in het nu, ben realistisch maar niet pessimistisch en zie vooral een wereld met mogelijkheden. Daardoor leef ik heel licht vergeleken met haar. Je kunt zo'n visie een ander niet 'verkopen", maar wat prijs ik me gelukkig met mijn vermogen tot reflectie en mijn pure  levensvreugde, het gevoel dat het goed is zoals het is. Rijkdom is dat voor mij.
Ik zal The Bleep nog een paar keer bekijken om het nog beter in me op te nemen.

2 opmerkingen:

  1. Het is een kunst om zo te leven. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou het feit,dat je het leven zó kunt zien ook iets met genen te maken hebben,vraag ik me wel eens af. Net als jij besef ik,dat ik bepaal door welke bril ik de dag/het leven bekijk. Voor mij is dat vrijheid. Maar zoals je schrijft,daar kun je bijna niet over praten met mensen die een donkere bril dragen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen