vrijdag 12 augustus 2011

Suikerperikelen

Opeens begon mijn diabetes weer te ontsporen. Dat is eerder gebeurd en vervelend want je voelt je ook niet tof. Moest naar de diabetescontrole en heb de zaken eens goed doorgenomen. Er wordt een ander beleid gevoerd, hoorde ik. Eerst had je een dieet dat redelijk vast was in het aantal koolhydraten en de tijdstippen waarop je spuit. Nu is de tactiek spuiten naarmate je eet. Hoewel het niet de bedoeling is om meteen naar Jamin te rennen en los te gaan,  is er  meer ruimte om af te wijken van de gewone gang van zaken. Nadeel is dat je vaker moet controleren of de bloedsuikers wel kloppen en dat je moet rekenen om het aantal koolhydraten dat je consumeert om te zetten naar eenheden insuline. Enfin, ik prik me een ongeluk en zit regelmatig op te zoeken hoeveel koolhydraten ergens in zitten. Alles noteren om een beetje grip te krijgen is extra aan te bevelen. Ik heb meteen de firma van mijn bloedglucosemeter gebeld om een nieuwe kabel te bestellen, waarmee ik de meter via software op de pc kan uitlezen in mooie staatjes en statistieken. De vorige kabel was gesneuveld bij de brand 2 jaar terug. Gisteren kwam het ding aan, met installatie cd-rom en het lukte me niet om de zaak goed geistalleerd te krijgen. De fabrikant weer gebeld en toen bleek dat de meegeleverde cd-rom niet gebruikt had moeten worden, maar dat de software via de site down te loaden was. Ingewikkeld gedoe, dus en niet mijn schuld. Eerst alle sporen van de foute software eraf halen en toen opnieuw de gedownloade versie en kijk, hij werkte meteen.  Dat maakt het overzichtelijker.
Ook ben ik gestopt met de waterkefir, daar moet toch aardig wat suiker in en gedroogde vruchten, ik heb het idee dat dat niet goed is voor mij, en het is ook moeilijk te berekenen hoeveel koolhydraten je erbij binnenkrijgt. Heb de korrels weggegeven aan een in voeding geïnteresseerde dame. Had trouwens al diverse mensen blij gemaakt met een zakje korrels. Het is dus goed terechtgekomen. Mijn bloedsuikers zakken al weer wat. Het zal een grote stap voorwaarts zijn als er een gecombineerde insulinepomp/meter op de markt komt ( en vergoed wordt), die steeds de suikers meet en zelf de insuline aanpast. Het is te doen, maar wel een juk dat je altijd meedraagt en je bent er de hele dag mee bezig. Ik besteed liever tijd en energie aan de gezonde kanten van mijn voeding dan dat krampachtige meten en rekenen bij elke hap.

5 opmerkingen:

  1. Blijft lastig zo te moeten meten en rekenen om redelijk gezond te blijven, succes daarmee.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het zou stukken eenvoudiger moeten. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is stevia niet iets voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me inderdaad ook heel vervelend om steeds te moeten rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen