maandag 15 augustus 2011

slaven

Hoeveel slaven houd jij?
Vrijwel alle kleding die bij textielsupers en goedkope zaken ligt is gemaakt in derde wereld landen, waar kinderen of onderbetaalde volwassenen jouw t-shirts en spijkerbroeken onder vaak onwaardige omstandigheden in elkaar zetten. De stoffen komen ook uit derde wereld landen met  arbeiders die meer slaven zijn. De grondstoffen zoals katoen worden met enorme hoeveelheden pesticiden geteeld en ook door onderbetaalde boeren /arbeiders voortgebracht, terwijl het leefmilieu daar verpest wordt. Onze geliefde electronica komt ook uit fabrieken in derde wereld landen, maar nog erger is de winning van metalen die nodig is en waar hele leefgebieden voor vernietigd worden terwijl kinderen en volwassenen onderbetaald en onbeschermd met giftige stoffen werken tegen een hongerloon. Ook weer met vernietiging van hun leefgebieden.  Enzo gaat het met produkten met soja als basis , met cacao en ontelbare andere  zaken, die wij makkelijk en tegen lage prijs kunnen kopen om de hoek. Ieder van ons houdt op die manier slaven en hongert mensen uit. Ik ook.
Het is een nare gedachte en niet een twee drie oplosbaar, maar als je drie keer nadenkt voor je iets koopt en , indien mogelijk met eko- fairtrade- maxhavelaar-logo koopt, is er tenminste iets dat op gang wordt gebracht. Eigenlijk schaam ik me kapot dat ik ook meewerk aan die ellendige praktijken en dat ongewild.

7 opmerkingen:

  1. Ik lees dit nu pas.Helaas ben ik me niet altijd bewust van de oorsprong van iets,dat ik koop.Met voedsel wel.Vooral slaaf-vrije kleding vind ik nog iets,waar ik niet helemaal uit ben.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb me al zooooo vaak voorgenomen om niets te kopen bij zaken waar ik het niet zeker weet dat het fair trade is. En toch laat ik mij vaak verleiden tot weer eens kopen doordat de kinderen gauw uit hun kleding groeien.
    Stom, stom, stom.
    Oplossing: ondergoed e.d. alleen fair trade kopen en het overige tweedehands.

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook wel eens iets bij Zeeman gekocht en dan kwam later de schaamte want ergens weet ik het best, waar het vandaan komt.
    Sinds een tijdje kopen wij fair trade rietsuiker voor de kefir en ook fair trade chocola en als het kan ook koffie. We halen sowieso bijna alles in de natuurwinkel, Maar soms stink je er gewoon in. Tegenwoordig mijd ik de action ook en ik mis de spullen niet die ik er ooit kocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed stukje! Heel soms koop ik nog wel iets nieuw, zoals ondergoed en soms een truitje voor de kindjes. Bij H&M, die scoren redelijk op de schonekleren-lijst.

    Weet je, soms denk ik er gewoon echt niet bij na. Dan gaan we even bier halen bij de Aldi en neem ik thee mee en pas later denk ik... sh****t!

    Hypocriet, want wat dat betreft denk ik dan weer aan onszelf en goedkoop leven (en meer aflossen!) en niet aan andere mensen. Terwijl ik dat wel heel belangrijk vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, is het goedkoop, dan heeft een ander er al een prijs voor betaald!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat is te erg gewoon. Ik koop veel tweedehands en nooit bij de goedkopies kleding, gelukkig. Maar fair-trade-bio-kleren heb ik nog niet gekocht tot nu toe. Ik koop wel eens wat nieuw. Het schijnt dat ook de dure merken lang niet allemaal zuiver zijn ... Maar een diepgaande studie heb ik er nog niet naar verricht verder.
    Ik koop wel biokoffie en we drinken geen thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt doen wat in je mogelijkheden ligt, vind ik altijd. Voor ons geldt dat: kinderkleding tweedehands wordt gekocht, maar schoenen en ondergoed niet. We kopen niet meer dan nodig is. Mijn eigen kleding is ook tweedehands gekocht en ik draag alles tot aan de naad af.
    Helaas zijn onze financien nog niet helemaal op orde. Alles biologisch kopen is voor ons gewoon heel erg duur. Ik leef met iemand samen die minder kijkt naar wat fair trade en eco is en ik zal daar toch concessies moeten doen. Dus wij hebben dikwijls ook gewone bananen en gewone soja in huis.
    Bewust zijn vind ik a het halve werk, dus ik vind dat we op de goede weg zitten en de kindjes deze boodschap straks ook mee kunnen geven. Lief zijn voor andere mensen en het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen