zaterdag 27 augustus 2011

Opa

opaOpeens dacht ik aan mijn opa. Wat een lieverd was dat toch, eigenwijs maar lief. Veel plezier gehad van de leuke verhaaltjes die hij verzon en vertelde over muis Fientje Dubbelstaart. De wandelingen waarin altijd plantjes vogeltjes en vlinders bewonderd werden en zo mogelijk benoemd. Anders werd het later thuis opgezocht in de Thijssens albums.  Zijn sigaartjes en borreltjes. De gesprekken over sport, politiek en bv hoever is de horizon. Vol interesse en trots op mijn vader en mij. Eigenzinnig, spaarzaam (roestige spijkers rechtslaan en schoonschuren). Een echt leuke opa. ik bedacht opeens dat hij op zijn sterfbed me wenkte en toen fluisterend tegen me zei; "Je stinkt naar uien"(ik had een heftige knoflookpasta gegeten) en hoe dat bij hem paste en ik er zo om moest lachen ondanks alles. En die er tussenuit piepte toen mijn vader en ik even op de gang waren. We vonden een heel draaiboek over de begrafenis en alle opzeggingen die gedaan moesten worden. Ook typisch iets voor hem. Er mocht niet gesproken worden aan het graf en zo is het gegaan. Dag opa.

2 opmerkingen:

  1. Dat zijn mensen in je leven,waar je nog altijd aan terug denkt. Ook al leven ze zo lang al niet meer.Je stukje doet mij denken aan het ziekbed van mijn opa. Hij zei niets meer,lag stil. Maar op ons "opa,ik weet nog een goede mop van Sam en Moos"deed hij even de ogen open en er volgde een flauwe glimlach. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen