donderdag 11 augustus 2011

Kaartenhuizen

Het lijkt erop dat de crisis niet meer te stoppen is. De kaartenhuizen storten in, iets wat te voorspellen was. Als je gaat handelen in schulden en andere manieren van geld verdienen aan eigenlijk niets, kan het niet goed gaan.
Ik voel totaal geen paniek. Heb mijn huis, een kleine hypotheek,  een minimum inkomen en geen schulden. Kan goed rondkomen van weinig en genoegen nemen met wat er is. Mijn katten en ik en de natuur veranderen niet. De dingen die er echt toe doen hebben weinig of helemaal niets met de economie te maken. Er zijn vaak financiële crisissen geweest en de mensheid heeft alles overleefd. Wijzer zijn de topmannen niet geworden want hun eigen bedachte systemen blijven instorten, waarschijnlijk omdat ze niets meer met het echte leven te maken hebben. Nee, mijn leven zal waarschijnlijk niet ingrijpend veranderen. En zelfs als dat het geval zou zijn, kom en we er wel weer overheen. Ons bestaan is een zandkorrel in de woestijn, die slechts een van de vele woestijnen is. Er is geen begin, er is geen einde, er is slechts eeuwig en niets, en dat is goed zo.

7 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk, mij krijgen ze ook niet gek!

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je slaat de spijker precies op z'n kop!

    Zo jammer dat mensen soms vergeten welke zaken echt belangrijk zijn in het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik slaap er ook geen minuut minder om.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker waar, ik ben het grotendeels met je eens. Maar wat als de hra op termijn verdwijnt, er nog grotere eigen bijdragen komen in de ziektekosten, de voedselprijzen stijgen omdat er een tekort is aardolie, de pensioenfondsen nog verder terugzakken in hun dekkingsgraden en de jongeren het niet meer pikken te werken voor de babyboomers? Dan hebben veel mensen die 'daar heb ik niets mee te maken' roepen, ook een probleem, of probleempje. Mocht er serieuze onrust ontstaan over bijvoorbeeld een bepaalde bank, en die voedingsbodem is er zeker, en er ontstaat een bankrun? Zo denkbeeldig is het niet.

    En de wereld blijft wel draaien maar denken: 't raakt me niet.... redelijk naief denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is geen kwestie of een bankrun en een economische crisis denkbeeldig zijn, dat zijn ze zeker niet. Het gaat erom dat geld en economie menselijke uitvindingen zijn en daarom ook alle ondenkbare strapatzen kunnen uithalen, omdat de mensen die het bedenken in hun hebzucht te ver gaan en het systeem gebruiken waarvoor het niet bedoeld is. Dat er stijging van prijzen en daling van inkomen voor de gewone man als konsekwentie zijn is droevig en triest. Het rotte is dat we deze gang van zaken niet kunnen stoppen of beïnvloeden. Het meest waardevolle in het leven is wel echt en niet bedacht. Dat verandert niet en als je daar meer belang aan hecht dan aan geld geeft dat veel rust. Zelfs als de welvaart een stuk terug gaat, zullen we met een beetje aanpassingen, best goed kunnen leven. In de jaren 50 was het leven niet rijk, maar wel stabiel en met meer gemeenschapszin bv. Het raakt me niet is dus meer een geestelijke instelling, we komen er evengoed wel. Misschien heeft het zelfs goede bijeffecten. Gaan we terug naar meer respect voor natuur en grondstoffen.

    BeantwoordenVerwijderen