woensdag 10 augustus 2011

Doem

Valhalla en anderen bloggen over de dreigende crisissen. Het is ook vrij vreemd wat er allemaal gebeurd. Ik heb geen economische knobbel, maar kan goed met mijn eigen geld omgaan dus ik snap sowieso niet dat knappe koppen , die er nog eens dik voor betaald worden, zo'n puinhoop van de huidige staatshuishoudingen hebben gemaakt. Ik heb geleerd dat je niet kunt uitgeven wat je niet bezit, dat lenen duur is en een behoorlijke deuk in je toekomstige uitgaven kan slaan. Dat zal in het groot toch niet anders zijn. Maar banken en grote financiële instellingen hebben zo enorm ingewikkeld gegoocheld met geld, dat ze het zelf niet eens meer snappen. Een soort tovenaarsleerlingen die de bezem aan het dansen hebben gekregen maar niet meer weten hoe hem te stoppen.
Toch is de aarde hetzelfde, de natuur hetzelfde, het heelal hetzelfde, de mens en zijn behoeftes hetzelfde gebleven. Alleen de bedachte economische systemen kraken. Kunnen we niet overnieuw beginnen? Klein, met betrokkenheid van de mensen bij hun eigen voedsel en andere levensbehoeften, ruilhandel, soberheid, duurzaamheid. Er zijn zulke initiatieven zoals Transition  Towns en nog vele anderen, mensen die in eigen kring, op overzichtelijke wijze weer greep op hun leven proberen terug te krijgen en een economische onafhankelijkheid van bv olie willen nastreven.
Ik geloof inderdaad dat de huidige economie en de manier waarop me met de aarde omspringen  tot steeds grotere catastrofes zal leiden. Ik denk alleen ook dat we alternatieven hebben, maar of er voldoende mensen dit inzien is de vraag.

4 opmerkingen:

  1. Het is zo jammer,dat de media niet over die alternatieven berichten. En het lijkt,alsof ze niet bestaan.Wie weet worden "consuminderen "en "tevredenheid"wel de meest populaire woorden van de toekomst. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat we op den duur geen andere keus meer hebben. Op den duur zal het klappen en geld niets meer waard zijn en dan moeten we wel. En dan denk ik dat alleen diegene overblijven die het kunnen.... Maar misschien denk ik wel te ver vooruit of laat ik me te veel beïnvloeden door mijn dromen en visioenen...
    Maar ik geloof dat we altijd een keus hebben. Alleen sommige keuzes vergen moed en niet iedereen durft in het diepe te springen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is er het internet, van televisie en de kranten hoef je niets te verwachten in elk geval. Die blijven doen wat de domme massa verwacht. Voetbal, spelshows en de halve waarheden in het nieuws.

    Bij Tegenlicht was er een aflevering over de Quants. Ook interessant volk. Beangstigend ook dat de boel zo in elkaar steekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp er ook geen biet van hoe die duur betaalde lui er zo'n verschrikkelijke puinhoop van kunnen maken. Maar een doemdenker ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen