dinsdag 16 augustus 2011

arachnida

Oftewel SPINNEN. Als kind ooit gebeten door een kruisspin in mijn nek (effect wespensteek) en jaren fobisch voor die achtpoters. Totdat ik baalde van mezelf en besloot mijn angst aan te pakken. Hoe? Door van veilige afstand en liefst achter glas goed naar ze te kijken en inderdaad, dat hielp. Ontdekte dat bv iedere kruisspin zijn eigen kruis heeft en dat de webben waanzinnig knap gemaakt zijn. Alleen die echte grote huisspinnen, en die grooterds die onder een putdeksel zitten, die moet ik nog steeds niet. Mijn hulp is er nogal panisch van  en riep vanmorgen Spinnnnnnnnnnn! in de  verwachting dat ik wel te hulp zou sneller en het beest even met de hand naar buiten zou werken. Nou nee, dus, dit was zo'n knoepert van een huisspin die van achter de koelkast tevoorschijn kwam, dat ook ik er voor terugdeinsde. Hij is in de stofzuiger verdwenen, omdat we beiden niet dichter bij dorsten te komen.

5 opmerkingen:

  1. Gewoon een glas erover, papiertje eronder en hup naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet bang voor spinnen, maar pak ze ook niet op. Husband doet dat en zet ze netjes buiten.
    Maar als er niemand in huis is die hem op durft te pakken kan ik mij voorstellen dat je de stofzuiger pakt.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zet ze ook altijd buiten en anders pakt een van de poezen deze wel. Ik doe dat vaak met een nat vaatdoekje en zet de spin met natte vaatdoek en al buiten (volgende dag pak ik het doekje weer terug). Als de hond een spin ziet, is die ook niet veilig! Ik heb liever spinnen binnen dan andere insecten. Ze zijn banger voor mij dan ik voor spinnen. Van die hele grote, van handformaat, heb ik liever niet in de buurt ... Gewone grote kruisspinnen zijn er er momenteel veel, vooral in de tuin bij stenen en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja dat herken ik wel :-)
    ik wa sook jaren panisch , maar die dikke zwarten... die zie ik nóg niet graag hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die snelle lopers, die zijn grrrriezelig.
    Ik heb veel spinnenangst overwonnen toen we kinderen kregen en er snelle actie vereist was. Meestal met een losse stof- of theedoek of anders met glas en karton. Alleen die snelle lopers (en daar zijn er altijd twee van, een stelletje!) die verdwijnen nog wel eens in een stofzuiger.

    BeantwoordenVerwijderen