zondag 3 juli 2011

oud mannetje

Dit weekend pas ik op de kat van de buren, Thor. Thor heeft een hele voorgeschiedenis. Ooit kwam er bij mij een mooie langharige poes aanlopen . Ik noemde haar Rémi en ze bleek een Noorse Boskat en zwanger. Op mijn overloop, achter de linnenkast beviel ze van 4 kittens, twee langharig en twee kortharig. Deze kittens werden gretig geadopteerd door respectievelijk  de ene buurvrouw (1 rode langharige kater), de andere buurvrouw (twee grijze katers, 1 lang- en 1 kortharig) en de schoonzus van de laatste (een driekleurig poesje kortharig). Deze laatste bleek zeer vruchtbaar en had al snel ook jongen, waarop ik, na het verscheiden van haar moeders speelmaatje, een katertje nam, een grijze cypers en kortharig. Een eigenwijs figuur die ik Thor noemde. Thor heeft toen hij vrij jong was een stukje staart verloren en bleef een bron van vermaak, hij apporteerde speelgoedmuizen, spaarde ze op onder een kast en jatte ze zelfs van buren, evenals wasgoed, speelgoed en andermans katten hun speelgoed. Maar op een gegeven moment liep Thor de deur plat bij de buren die zijn ooms hadden genomen en voelde zich daar kennelijk zo thuis, dat ik hem maar heb laten gaan, met bloedend hart. Inmiddels is gebleken dat deze hele familie kat allemaal aanleg voor diabetes hadden en de daarbij horende nier- en hartproblemen. Ze zijn allen overleden , alleen Thor overleeft nog, al is hij erg ziek door dezelfde kwalen. Hij is nu 15 en een echt heel oud mannetje geworden. Toch heeft hij er nog zin en huppelt vrolijk rond, ik signaleer hem nog geregeld in mijn tuin, al weigert hij binnen te komen. Al jaren pas ik geregeld op hem als zijn eigenaren een dagje of langer van huis zijn. Hij moet inmiddels om de drie uur eten, pilletjes krijgen en heeft veel zorg nodig, die ik mijn eigen kattenkind , al is hij overgelopen, graag geef.

3 opmerkingen:

  1. Ach, wat een mooi verhaal. Zoveel dierenliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oude dieren zijn zo aandoenlijk. De overbuurman heeft een oude kater Karel. Hij wordt door iedereen aangehaald en verwend. Zelfs Merle laat hem redelijk met rust.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een van mijn katers is uiteindelijk zestien geworden.
    hij was op het laatst zo dement als een oud kereltje, wilde niet meer in huis wezen en kwam 's avonds vergezeld van twee egeltjes zijn avondbrokken halen:))

    BeantwoordenVerwijderen