woensdag 20 juli 2011

Enig kind

Ja, dat ben ik en weet niet beter. Mijn ouders waren uit de oorlog gekomen met nogal wat gezondheidsproblemen (zoals velen) en woonden bij mijn opa en oma van vaders kant in. Er was in Den Helder veel weggebombardeerd en gesloopt dus woningen lagen niet voor het opscheppen. Daar ben ik op de helling gezet en ook mijn eerste levensjaren heb ik in dat huis doorgebracht. Ik heb er nog herinneringen aan. Mijn geboorte ging niet zonder problemen zodat het bij één kind bleef. Omdat mijn vaders twee broers waren overleden was ik ook enig kleinkind aan die zijde. Verwend, nee, niet echt, daarvoor waren ook de naoorlogse omstandigheden niet naar. Toen ik drie was verhuisden we naar onze eerste echte woning, een nieuwbouwhuis in een gebombardeerde wijk vlak achter de dijk. Een eigen huis met een tuin! Helaas werd ik ziek , ernstig ziek, polio. Er was een kleine epidemie en nog geen vaccin, dus een kwestie van pech. uiteindelijk ben ik er niet eens zo slecht vanaf gekomen, lichte verlammingen aan  de linkerlichaamshelft en ook het gezicht en een aangetast evenwichtsorgaan en motorisch licht gestoord. Aangezien er kinderen in rolstoelen, ijzeren longen en in beugels terecht kwamen, had ik mazzel. Toch heeft dit mijn leven behoorlijk beïnvloed, ik was snel en vaak ziek, kon lichamelijk duidelijk minder dan andere kinderen en moest veel rust nemen.
Mijn ouders hebben veel zorgen om me gehad, maar me toch niet teveel in de watten gelegd, waardoor ik toch goed functioneerde. Ik liet me niet uitschelden voor scheefbek, maar sloeg erop ook als de dader een knul van drie jaar ouder en twee koppen groter was. Met het koppie was weinig mis, want ik leerde mezelf lezen toen ik 5 was en ook op school kon ik prima meekomen. Al met al heb ik toch een leuke jeugd gehad.
De vruchten ervan pluk ik nog dagelijks. Dank je pa en ma!

4 opmerkingen:

  1. Dankzij je ouders maar ook dankzij je sterke wil ben je er gekomen. Gelukkig maar dat je niet verwend bent, daar koopt een mens niets voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een wijsheid hadden je ouders,om je zo op te voeden.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt je goed verweerd voor die pestkoppen!

    Ik kan je de hand schudden wat betreft je titel en afbeelding ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige ouders en geweldige jij.

    BeantwoordenVerwijderen