zaterdag 30 juli 2011

The Bleep

In stukjes bekijk ik de film What the Bleep do we Know!?!  Nooit heb ik me verdiept in kwantummechanica, maar wat een herkenning. Een hoop van de feiten die voorbijkomen wist ik als kind al, deels intuïtief, deels gebaseerd op wat ik op school en uit boeken leerde. Op de middelbare school, ik zal 14 of 15 geweest zijn, schreef ik een opstel over het gevoel dat de werkelijkheid geen einde en begin had en misschien niet eens de werkelijkheid was. Ik gebruikte daarin het bekende Droste Cacao effect ; een blikje waarop een vrouw een dienblad met een blikje cacao droeg, het blikje vertoont het beeld van een vrouw die een dienblad etc, tot in het oneindige. Waarbij ik me afvroeg of dat naar de andere kant ook zo was, zijn moleculen eigenlijk sterrenstelsels, zijn sterrenstelsels weer een onderdeel van iets veel groters en stopt dit nooit? Is er geen begin- of eindpunt aan de werkelijkheid. Ik kreeg het werkstuk terug met de opmerking dat ik mijn ideeën niet uit een boek moest halen, maar ik had zo'n boek nooit gelezen en de ideeën zelf ontwikkeld. Ik voelde me behoorlijk in mijn kuif gepikt.
Maar hoe meer ik lees en kijk en denk en hoe ouder ik wordt, de vragen en mysteries zijn hetzelfde gebleven.Er zijn veel dingen die ons zwaar boven de pet gaan, maar ze zijn onmiskenbaar. Hoe kan het dat mensen zich zo druk maken over kleinigheden en hebbedingen en denken over van alles te kunnen heersen? Tot oorlog en terreur aan toe wordt daaraan gewijd.

Ook lees ik al een poosje een boek over kluizenaars/monniken in de Christelijke traditie, en ik herken daar weer dingen uit het Boeddhisme in. De behoefte van de mens om zichzelf en de Schepping te begrijpen. Om in stilte te horen wat er achter het lawaai ligt.De meesten doen dat in naam van Christus, of Rani of  noem maar wat voor God. Ook in de filosofie zoekt men verklaringen voor het Geheim in en buiten ons.
Steeds meer ben ik geneigd om die Geheimen niet te benoemen om ze geen lichaam te geven, maar te zien als iets Onbenoembaars dat we moeten aanvaarden voor wat het is. Dat we niet weten wat het dan precies is, maakt het vaak lastig, want we willen graag dat het een smoel heeft. Als je dat kunt laten voor wat het is, en je overgeven aan de stroom van het leven en zijn  voor ons onnaspeurlijke wetten zonder je eigen verantwoordelijkheid erbij uit handen te geven, ben je iemand die het Leven omarmt in alles.

7 opmerkingen:

  1. Een dvd om over na te denken he? Jammer,dat het geluid zo chaotisch is. Ik heb daarna ook het boek uit de bieb geleend,om alles nog eens op het gemak te herkauwen. Hoe heet jouw boek?Ik ben weer begonnen aan de boeken van Tony Parsons.Gisteren keek ik voor de tweede keer fierce grace. Met soms tranen in mijn ogen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb op het moment ook diverse boeken over kloosterlingen in mijn kast staan. Fascinerend hoe mensen kiezen voor een leven in afzondering en stilte. Ik vind het geweldig om te lezen wat ze motiveert en wat het hun brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze noemden jou op school zeker ook een kind met een rijke fantasie? Als je een meisje bent en dergelijke interesses hebt kun je het knap moeilijk hebben op school. Ik herken je stukje wel, we willen alles weten en gaan daar heel ver in, maar soms is het gewoon beter om te accepteren dat wij een miniem deeltje zijn op de planeet. Helaas wel deeltjes met soms hele enge trekjes en met heel veel invloed op ons hele bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een interessant stukje en Izerina bedankt voor je tips, had er echt nog nooit van gehoord. Gelijk besteld bij Bol. Ik heb ook nog een tip, de film The Shift van Wayne Dyer erg toegankelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over je mooie blog heb ik een tijdje zitten mijmeren. Zou het niet zo zijn,dat ieder van ons diep van binnen kennis heeft van het Onnoembare?Alleen jij was je er vroeg van bewust.Anderen komen via een vaststaand godsbeeld tot loslaten daarvan. Heb je ook "down the rabbit hole"gezien? Een soort tweede deel.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze DVD heb ik nog, zelfs in cellofaan, in de kast liggen. Toch gauw eens kijken.. dank voor de voorbeschouwing.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen