zondag 31 juli 2011

The Bleep vervolg

Gister weer een stuk van de dvd What the Bleep do we Know gekeken. Ik vind het een eyeopener, niet omdat het me erg veel nieuwe inzichten geeft, maar bevestigt dat ik wat mijn eigen gedachtegang betreft, niet alleen sta en doordat alles zo mooi op een rij gezet wordt. Het valt me zeker op dat de Boeddhisten al veel van deze dingen toepassen met hun mindfulness, meditatietechnieken en inzichten. Ik kijk het in stukjes om steeds de tijd te nemen om de diverse dingen in te laten zinken.  Het is soms wat overweldigend, omdat je er erg aandachtig naar moet luisteren en kijken. Als ik hem helemaal heb gezien, wil ik hem enkele keren in zijn geheel bekijken, omdat ik denk dat je er zoveel uit kan halen, dat het meermalen bekijken steeds nieuwe ontdekkingen op zal leveren. Het is trouwens een vondst om een dove actrice, die een fotografe speelt, de gids te laten zijn. Hierdoor krijgen de zintuigelijke waarnemingen een extra dimensie. De opvolger( Down the Rabbithole) heb ik niet in huis. Eerst maar eens deze dvd eigen maken. Het is alleen al erg fijn om te zien dat je eigen diepe weten (Izerina!) gedeeld wordt door velen.
Het boek Kluizenaars ( Avonturen van de eenzaamheid) van Freddy Derwahl heb ik nu uit. Ik heb gemengde gevoelens over dit boek. De levens en gedachten van de kluizenaars die hij beschrijft zijn interessant. De taal waarin het geschreven is maakt het nogal chaotisch en ontoegankelijk. Hij gebruikt vaak termen die in lekenkringen niet bekend zijn en verklaart ze niet in noten. Toch bleef ik het lezen omdat ik nieuwsgierig was naar de zoektochten en de resultaten ervan. Het was het eerste boek dat ik tegenkwam over dit specifieke onderwerp, er zullen ws betere zijn.  Dezelfde auteur heeft ook een boek over Anselm Grün                     (anselm grun. )geschreven, waarvan ik nu het boek Je eigen levensvreugde terugvinden aan het lezen ben.
Hij is een monnik die erg veel boeken geschreven heeft die de verwantschap met de Boeddhistische filosofie verraden en daardoor erg verhelderend zijn.

Beschrijving

Anselm Grun: Je eigen levensvreugde terugvinden

Vreugde maak je niet. Dit boek zal de vreugde niet automatisch in u wekken. En toch is ze bij iedereen terug te vinden, de levensvreugde. Ondanks vele verwondingen, pijn en verdriet. Vele facetten van vreugde verblijven in ons: de stille, innerlijke vreugde, de explosieve en extatische vreugde, de vreugde aan het leven... Anselm Grün doet recht aan de gevoelens die tegenovergesteld zijn aan de levensvreugde. Maar hij laat ook zien hoe eenieder weer toegang kan krijgen tot zijn misschien wel verstopte levensbronnen. Bij voorbeeld door zich te herinneren, wat men als kind deed om zich terug te trekken. Geheime vluchtplekken en spontane kinderlijke rituelen verwijzen naar de eigen spiritualiteit en levensvreugde.

4 opmerkingen:

  1. Wat mij ook een goed gevoel gaf bij die dvd's,is het feit,dat zoveel wetenschappers onderzoek doen naar die materie/energie.Dat kom je niet tegen bij "een vandaag"en dat soort programma's.Het niet alleen staan met je gedachtengang kwam ook bij me op tijdens het lezen van de boeken van Lynn Mc Taggart.Ken je de boeken van Miek Pot over haar tijd in het klooster?
    He Vlasje,wat leuk om boeken en films uit te wisselen. Het doet me goed.
    Mocht je de rabbithole niet kunnen lenen,dan stuur ik hem wel op. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant. Deze film heb ik nog nooit gezien. Wel die van the Secret.

    Ik lees/herlees op dit moment de boeken van Eckhart Tolle, en daar voel ik zoveel wijsheid in... op een of andere manier lijkt het alsof hij door de bladzijden met woorden heen rechtstreeks tot je spreekt. Het komt anders over dan met enkel de woorden. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.

    Je vorige blogej over de moleculen en sterrenstelsels vond ik ook erg leuk. Heb vroeger een boek gezien, dat die foto's heeft, van de sterren tot in de molecuul, en het blijkt er inderdaad net zo uit te zien...
    Wat goed dat jij dat als kind al bedacht had!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PS> Ken je ook de boeken van Karen Armstrong? ook al zo mooi. Die stapte uit het klooster.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een boeiende DVD. Ik las er eens over in Onkruid.
    Terug naar je kindertijd gaan is wat ik tegenwoordig, in een tijd met veel hectiek, vaak doe. Ik kan op dit moment intens genieten van mandala's inkleuren en het vilten heeft me ook te pakken. Net als toen ik nog kind was zit ik nu weer uren te frobelen zonder me druk te maken over het avondeten (bijv). En terwijl ik bezig ben krijg ik automatisch de antwoorden op levensvragen waar ik al een tijdje mee rondloop. Ook inmaken en het bramen plukken (o.a)brengen mij dichter bij mezelf en het zijn dingen waar ik intens blij van word.

    BeantwoordenVerwijderen