zondag 19 juni 2011

Voedingsvriendjes

Eten is lekker, maar kan ook nog extra gezond zijn als je goed gebruik maakt van de eigenschappen van verschillende levensmiddelen . Er zijn wat gewoontes die ik mezelf heb aangewend en die me heel goed bevallen;
Lijnzaad ( ik noem mezelf niet voor niets vlasje, want lijnzaad is het zaad van vlas) . Elke dag een lepel gemengde zaden (ik mix ze zelf - zonnebloem-pompoen-sesam-en  gebroken lijnzaad in de verhouding 1:1:1:2) in mijn ontbijt of een toetje of een smoothie.Gebroken omdat dan pas de inhoud kan worden benut.  Prima voor de darmen en barstensvol omega's in de goede verhoudingen, nooit meer verstopping! Bovendien gebruik ik een lepel lijnzaadolie per dag op dezelfde manier, om de goede werking voor cholesterol en gewrichten. Lijnzaadpap -gekookte gebroken lijnzaad wordt een beetje lijmerig- is een goed compres voor zwerende wonden, werkt goed op blaasontsteking en is verzachtend voor de darmen.
Haver. Vrijwel dagelijks een eetlepel in ontbijt of smoothie, prima vezels om bloedsuikers te nivelleren en haver is vol van Vit B en lecitine wat goed is voor de hersens en energie.
Kokosolie heeft veel goede eigenschappen en is stabiel bij koken. Voor koude bereidingen een lekkere Virgin Olijfolie vult ook nog wat essentiële vetzuren toe aan je dieet. 
Mariadistel. Het kruid voor de lever, een aangetaste lever knapt hier aanzienlijk van op en de funktie verbetert. Werkt ook gunstig op bv psoriasis en is een goede ontgifter. Ik gebruik er thee van en elke dag een capsule.
Magnesium in de vorm van Calcium-Magnesium-Zink tabletten. Werkt heel goed tegen spierkrampen.
de Zink is heel goed voor de afweer en de Calcium is nodig als je denkt een risico op botontkalking te hebben.
Vrijwel iedereen die medicijnen gebruikt heeft kans op tekorten van Vitamine C, B-Complex en Mineralen. Een goede Multi  is dan onmisbaar.
Ook elke dag gebruik ik wel wat gedroogde Gojibessen en Cranberries  ook in smoothies, toetjes of ontbijt vanwege hun goede Vitaminegehaltes en hun preventieve werking op ontstekingen, die van de blaas in het bijzonder.
Knoflook, ui en daslook zijn vaste gasten in mijn keuken wegens hun antiseptische werking, hun cholesterol-en bloeddrukverlagende eigenschappen en omdat ze zo lekker zijn. Als ik een griepje of verkoudheid voel opkomen zijn zij de eersten waar ik naar grijp.
Verse keukenkruiden pas ik ruim toe in salades, sausen, dressings, broodbeleg, soepen en alles waar maar mogelijk is, bovendien maak ik vaak thee, waarbij ik ze meng met andere planten uit de tuin. Hierbij kun je spelen met mengsels en smaken en hun specifieke werking tegen bepaalde kwalen. Op internet isover alle dingen die ik noem, veel uitgebreidere informatie te vinden, dus zoek en lees.
Ik vind dit een zo'n heerlijke manier van met voeding bezig zijn, dat mijn maaltijden een vreugd zijn omdat ze niet alleen lekker en gezond zijn, maar iets extra's geven dat mijn lichaam ten goede komt. Dat is een fijne gedachte als je weer eens smikkelt van een salade of andere creatie waarbij de medicijnkast van Moeder Natuur een flinke bijdrage levert.


9 opmerkingen:

  1. Heerlijk he om zo met voeding bezig te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor dit educatieve logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk, dat noem ik nu bewust bezig zijn. Je weet wat je lichaam nodig heeft. Hoeveel mensen slikken er medicijnen en eten daarnaast ook nog ongezond, massa's.
    Als voedingstherapeut moet ik het goede voorbeeld geven en weet ik ook wat ik nodig heb maar mijn probleem is een beetje mijn gebrek aan eetlust. Ik kan niet zoveel op en na een bakje fruit zit ik al vol. Dus eet ik de hele dag muizenhapjes en meng ik het lijnzaad door het brood. Het is elke dag weer een gedoe om alles binnen te krijgen wat ik nodig heb wegens de hoeveelheden maar ik doe m'n best. Er is 1 voordeel: dik zal ik nooit worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk stukje en heel informatief! Het meeste gebruik ik ook, alleen mariadistel ken ik niet. Lijnzaad doe ik altijd door het zelfgebakken brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, weer wat geleerd (mariadistel) en dat voor op de zondag :p...

    Idd fijn om te werken met verse tuinkruiden en op knoflook zijn we hier thuis ook zeer content mee. Er is genoeg te doen met wat de natuur ons biedt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge wat een mooie blog. Ik ben gek op dit soort info. De Gojibessen gebruiken wij ook, ik wel ze ook nog wel in wat water en dan zijn zo ook heel erg lekker door wat zachte yoghurt.
    Verder veel supplementen en ik ben een fanaat op Ginseng en Ginko.
    Ik geloof er heilig in dat je je lichaam hiermee een grote dienst bewijst.
    Bedankt voor je info Vlasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zou mijn lijstje kunnen zijn. Alleen met die lijnzaad was ik ooit gestopt. Je maakt me er op attent,ik ga het weer eens kopen.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dat vlas is zó machtig mooi om te zien, kwam vrijdag langs een veld vol,
    mooi joh..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jouw lijstje komt me bekend voor :-)
    Lijnzaad is hier ook niet weg te denken, ik start er elke dag mee door de yoghurt of de huttenkase.
    Ik adviseer het ook altijd aan klanten met stoelgangproblemen, goedkoop en werkt fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen