donderdag 9 juni 2011

Politiek en dergelijke vervelende kost

Toen ik op de middelbare school zat, was de koude oorlog op zijn hoogtepunt en menig leerkracht besloot maar geen risico te lopen dus hield de geschiedenis op bij 1945. Er werd alleen in zeer algemene termen gepraat over bv staatsinrichting en het politieke stelsel en recente ontwikkelingen bleven buiten beeld. Eigenlijk was ik erg groen op dat gebied en toen ik ging werken en een eigen inkomen had, besefte ik dat ik richting stemgerechtigdheid ging, maar er weinig of niks van wist. De praatjes van G.B.J. Hilterman op de radio, vond ik dermate weerzinwekkend van toon, dat ik de radio snel op een andere zender zette als hij kwam. Maar ondertussen was er oorlog in Vietnam, begonnen  de Provo's zich te roeren en voelde ik wel dat het wereldgebeuren belangrijk was. Dus nam ik een abonnement op een links weekblad Vrij Nederland , een toen als midden beschouwde Haagse Post en het rechtse Elsevier. De hoeveelheid info was verbijsterend en onoverzichtelijk. Ik besloot met overzichtsartikelen te beginnen. Bv Vrij Nederland ging een periode de geschiedenis van de oorlog in Vietnam belichten , dan las ik dat en vervolgens alle artikelen in krant en weekbladen die hier over gingen en binnen een paar weken had je een aardig beeld, ook wat betreft de verschillen in toon en insteek van de verschillende media. Dat breidde ik langzaam uit; als er verkiezingen in beeld waren, las je vaak vergelijkende tabellen over de partijprogramma's en dan probeerde ik een poosje alle nieuws over bv een onderwerp als milieu te volgen, of het Midden Oosten en wat de verschillende partijen daarover te melden hadden. Dat gaf me snel veel duidelijkheid en zo bouwde ik een politiek bewustzijn op. De televisie bood toen nog niet zoveel met maar 1 net en vrij conservatieve programmamakers, dus radio en de geschreven pers waren mijn bronnen. Tegen de tijd dat ik mocht stemmen, wist ik wel waar ik me thuis voelde en werd ook lid van een politieke partij. De jeugd was toen vaak links en de politieke partijen kregen een grote aanloop van jonge leden. Het waren roerige en gezellige tijden. We discussieerden tot diep in de nacht, gingen naar partijcongressen en deden mee aan demonstraties.Het was nog vaak bar gezellig ook, al stond je soms fanatiek tegenover elkaar over bv de vraag of als je een verzetsbeweging steunde, het dan nog wel pacifistisch verantwoord was als zxe er pleisters of nog erger  wapens van kochten. In een hoop opzichten waren we naïef, maar wel idealistisch, en o wat dachten we de wereld te kunnen veranderen! Ook toen ontstond al een beweging die zich met gezondere voeding en biologisch tuinieren bezighield, we ontdekten het milieu en de derde wereld.
Veel van die idealen zijn nog steeds niet verwezenlijkt, en een hoop idealisten van toen hebben nu topsalarissen en vette bonussen, maar er zijn er ook die op het pad verdergegaan zijn. Misschien wat minder fanatiek en wat gematigder van toon, maar ook veel realistischer. Maar ik heb wel ontdekt dat "de politiek"zich vergaand met ons leven bemoeit, en dat alleen tegen een maatregel protesteren niet anders dan korte termijn effecten heeft. Het gaat om het idee erachter, de basisideeën die ten grondslag liggen aan een beleid, maken het totaal. Daarom kun je niet om de politiek heen, al vind je het nog zo vervelend, onbetrouwbaar, saai, langdradig, neuzelarij. Ze gaan niet om jou heen ook.

3 opmerkingen:

  1. Als je terugkijkt op eigen jeugd is het niet zo vreemd,dat veel jongeren nu niet begaan zijn met de aarde. Dat is nog te ver van het bed.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niets met politiek. In mijn ogen zijn ze allemaal onbetrouwbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn middelbare schooltijd was in den haag, waar met prinsjesdag de toenmalige cpn echt opruide om onrust te stoken die dag.
    je kreeg een bonus als je opgepakt was.
    jaren later sloot een kennisje( met een vvd-hart) van mij zich aan bij groenlinks( cpnroots)omdat daarin carriere te maken viel.
    ik vindt dat nu nog terug in die partij( geen vlees en geen vis)

    ik heb geschiedenis gestudeerd en het valt me op dat politiek tegenwoordig niet uit ideologie, maar uit economisch gewin wordt bedreven.

    btw beatrix zit deze dagen ook weer bij het bilderberggroepje,fout,fout,fout:))

    BeantwoordenVerwijderen