zaterdag 18 juni 2011

Medicijnen

Doordat ik chronisch ziek ben en de kanker nog steeds wil afremmen, ben ik tot medicijnen veroordeeld. De kankerremmers doen het heel goed bij mij, dus daar geen discussie over. Maar de diabetes medicatie, pijnstillers en stemmingsmedicatie die wil ik graag zelf beheren en zo nodig wijzigen. Mijn artsen gaan akkoord omdat ze weten dat ik geen gekke dingen doe en welvaar op mijn eigen beleid. Daarnaast slik ik wat voedingssupplementen, die zorgen dat ik bouwstoffen en vitamines/mineralen voldoende aanvul, die die door de ziekte en medicatie worden afgebroken. Als het aan diverse artsen had gelegen , slikte ik bijnierschorshormonen, cholesterolverlagers, plaspillen etc er nog bij, maar dat weiger ik en ook met bv pijnstillers ben ik niet scheutig.
In mijn omgeving zie ik wel anders, en ook hoe diverse medicatie met gulle hand wordt verstrekt en hoe de bijwerkingen soms nog erger zijn dan de kwaal. En mensen vertrouwen op de artsen en dat de farmaceutische industrie het beste met ze voorheeft. Het is natuurlijk zo dat het vaak levens redt en kwalen verlicht, maar kritisch gebruik is absoluut nodig want artsen staan meestal niet erg open voor alternatieven, gaan er bij voorbaat al van uit dat de patiënt zelf geen moeite wil doen door bijvoorbeeld een beter voedingspatroon aan te leren, waardoor een scala aan natuurlijke middelen voorbij wordt gezien. Dingen die je lichaam kunnen helpen op langere termijn en niet alleen symptomen bestrijden. Ik ben een patiënte die graag in overleg met artsen wil functioneren en meedenken en doen. Sommige artsen kunnen dat slecht hebben, gelukkig zijn er ook die dat respecteren en er ruimte voor geven. Het vereist wel inzet en leergierigheid en kritisch vermogen. Je moet er zelf dus wel wat voor doen. Ziek zijn is ook werk.

6 opmerkingen:

  1. Ik herken dit maar al te goed. De ziekte van Crohn plaagt mij al een jaar of 10 en moet daarvoor medicijnen innemen. Bij de meeste reguliere artsen ben ik menigmaal tegen de muur gelopen wat alternatieve geneeswijze aangaat.
    Ik probeer zelf door goede voeding en extra voedingssupplementen mijn lichaam op pijl te houden. Het boek van Andrew Weil "In zeven weken gezonder leven" heeft mij daar goed bij geholpen.
    Ziek zijn is ook werk, daar ben ik het volkomen met je eens.
    Hartelijke groet,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En bij dat werk worden we gelukkig goed geholpen door internet. Een bron van informatie,als je fantasie niet te veel op hol slaat.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel knap en vooral heel wijs dat je zo een goede weg voor jou en je lijf uitstippelt.
    Respect daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed hoor Vlasje! al zal het niet altijd simpel
    zijn om tegen de heren dokters in te gaan soms :)
    Je weet zelf goed genoeg wat goed voor je is...
    Chapeau voor jou.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zelf ook door schade en schande redelijk wijs geworden en ook ik heb mezelf een cursus "omgaan met doktoren en hun medicatievoorschrijving" moeten aanmeten. Vroeger toen ik nog jong was slikte ik alles wat ze mij aanbevolen als zoete koek, maar nu dus niet meer...Met pijnstillers probeer ik ook niet al te scheutig te zijn, ik slik nu voedingssupplementen en nu ik in een fase belandt ben dat "reguliere" medicijnen bij mij geen nut meer hebben, kan ik dat ook van het lijstje schrappen..maar of ik daar nu zo blij mee ben?!

    BeantwoordenVerwijderen