woensdag 22 juni 2011

Katten rangorde.

Drie katten huizen in mijn pand. De koning is ongetwijfeld de bijna 10 kilo zware Koekie. Hij is zeer verdraagzaam naar de andere katten toe, maar rekent wel op zijn natuurlijke overwicht. Slowie was er al wat langer, en denkt dat ze de heerseres over huis en haard is, maar haar geringe grootte maakt haar geen zwaargewicht ten opzichte van andere katten. Dat kan ze goed compenseren door krijsen, in hinderlaag gaan liggen en lekker als een duveltje-in-een-doosje te voorschijn vliegen om snel een mep te geven. Teigetje is zelf een zieltje-zonder-zorg, maar als laatst aangekomen, heeft ze het niet makkelijk. Slowie weigert haar te accepteren. Zelf is ze makkelijk, kan het goed met Koekie vinden, en is bereid ook Slowie te ontlopen, maar de aanvalsbereidheid van Slow, weet ze soms af te straffen door als eerste te knokken en dan weg te lopen met een koppie van; je denkt toch niet dat ik alles over me heen laat komen. Groot gelijk. De kunst is om zo min mogelijk er tussen te gaan staan. Ze moeten zelf de plaatsbepaling onderling regelen en elke verstoring van dat natuurlijke proces werkt alleen maar negatief. Toch schrik je af en toe als je lekker zit te lezen en beide dames denken er tegelijk aan om op schoot te willen, waarbij ze over jou heen gillend en meppend hun territorium proberen te verdedigen. Koek en Slow gaat goed, Koek en Teig ook, maar Teig en Slow hebben geen pact tot dusver. Het lijken wel mensen.......

9 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Hier 2 dames die elkaar altijd uitproberen en regelmatig even elkaar de nagels laten zien ;-)
    We hebben er 6, en gelukkig gaat het voor de rest goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer,dat het zo moet. Maar het lijkt me ook,dat jij boeiend gedrag te bekijken hebt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk verhaal. Ik kan me voorstellen dat je je soms te pletter schrikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier hebben wij ook 3 katten, allemaal katers, die schijnen over het algemeen wat rustiger te zijn, ze verdragen elkaar goed,maar 1 is de baas, in ons geval de kleinste...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja dat herken ik, hier ook lang 3 gehad waarbij de oudste dame de baas was over de 2 jonge heren. Toen zij dood ging stapte Moos in de vrijgekomen plek en staat Smoes onderaan de pikorde. Maar ze kunnen het wel goed met elkaar vinden, liggen soms zelfs tegen elkaar aan te slapen. Alleen met stoeien moet Moos winnen, anders klopt het niet, dat gevoel hebben ze allebei....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk stel heb je.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. whahahaha
    herkenbaar hoor dat was bij mij vroeger ook ,maar nu heb ik alleen rufus ng en die wil altijd op schoot, da's een schatje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eigenwijs, die katten van jou en net mensen ja..wel gezellig he die katten om je heen? Wij hebben nu sinds een jaar een poezeprinses in huis en ik vind het supergezellig (overdag zit ik vaak alleen thuis en ipv tegen muren te gaan praten, praat ik nu tegen poes en af en toe miauwt ze nog terug ook...)..

    En ja ik kan me voorstellen dat je je een hoedje schrikt als je net lekker zit te lezen en de dames beginnen te krijzen en te vechten (tsjoe, lijken mijn dochters wel)..

    BeantwoordenVerwijderen