donderdag 23 juni 2011

Home

Gister kreeg ik, ter doorgeef, een stapel woonbladen o.a. At Home. Nieuwsgierig begon ik ze door te bladeren om bij het derde blad te denken dat ik dat exemplaar al had bekeken. Dat was niet zo, maar aangezien de trend landelijk en brocante in overvloedige foto's in elk blad te vinden was, viel het me op hoe inwisselbaar ze waren. Misschien trap ik een aantal interieurverslaafden en liefhebbers van deze stijl op het hart, maar het leek me zo'n brij van hetzelfde. Om me heen zie ik diverse mensen die deze trends volgen en die spenderen kapitalen aan hun huisinrichting, elk jaar weer, want de commercie speelt er dik op in door zg oude kastjes en ijzeren bedden en oudgemaakte  keukenspullen voor vette prijzen in de handel te brengen. De decoraties zijn een grote hit, want waar je ook kijkt, dezelfde soort spullen staan overal hun uniekheid ten toon te stellen. Ja, de een kiest voor zacht roze of groen als complementaire kleur, de ander doet het meer met grijs en taupe (een non-kleur volgens mij) maar de grote lijn is overal hetzelfde. Ook goedkopere zaken zoals de L een en de K.want hebben dit soort dingen omarmd. En iedereen maar denken dat ie origineel is.... en een hele berg geld besteden. Ik heb de bladen snel doorgegeven en keek tevreden rond in mijn geel en rood en oranje huis, mijn kleuren, al mijn leven lang.

10 opmerkingen:

  1. Ik vind die taupekleur wel mooi maar niet omdat het mode is. Ik vind het een rustige kleur. Vijf jaar geleden was brocante nog bijzonder, nu word je er spreekwoordelijk mee doodgegooid en komt het woord alleen al me de keel uit. De A.ction vaart er wel bij. Ik heb overal aardse tinten in huis en soms past daar toevallig zo'n verweerd kapstokje o.i.d.tussen maar ik moet er niet aan denken dat mijn hele huis vol zou staan met die modeprullaria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig toch?
    Kunnen ze nog meer verdienen.
    En volgend jaar zal het allemaal 'uit' zijn en dan zullen we wel met z'n allen aan het minimalistische moeten...
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik trek me ook niets aan van de "mode" en vind het zonde van het geld. Ook bling-bling is niet aan ons besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een eigen interieurstijl,genaamd "rommeltje". Krijgertjes,krinloopjes en een enkel nieuw stuk. Basiskleur aardetinten. Maar ik kan me er zo thuis voelen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mij trap je niet op mijn hart hoor :p..wij hebben gewoon onze eigen stijl. Het leukste vind ik zelf om het gewoon met onze "oude spullen te doen"..beetje verven ofzo en huppakee, het ziet er weer anders uit.Of het verhuist naar boven naar de meidenkamers. Als familie of kennissen iets weg willen doen, dan weten ze ons te vinden..(binnenkort neem ik het halve meubilair van iemand over voor een bloemetje en dan heb ik toch iets nieuws in huis vind ik....) Accesoires koop ik het liefst op een rommelmarkt en ben ik het zat dan verkoop ik het zelf weer door op een rommelmarkt. Of ik ga op zoek in huis naar iets wat we weer nieuw leven kunnen inblazen.. We willen ook graag weer eens de muren verven, daar ben ik nu voor bezig om rond te bellen, want waarom nieuwe kopen, als iedereen nog in huis heeft staan...en dan zien we wel welke kleur daaruit tevoorschijn komt ;p..Dit doe ik al jaren zo en het bevalt ons prima..

    - tsjoe wanneer ga ik nu eens korte reacties neerzetten??-

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het grappige is, dat als je 'gewoon' iets haalt bij de kringloop en het zelf opknapt, of je haalt het bij de grote Zweed en je schildert het, dan krijg je hetzelfde, maar dan een stuk goedkoper! Veel van die kleuren vind ik trouwens wel erg leuk, maar ik zou ze dan weer nóóit inruilen voor het minimalistische. (En ik zou er nooit mijn huis mee volzetten zoals mijn schoonmoeder deed...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dames, ik heb nooit een hekel aan die stijl gehad, maar het gaat me zo langzamerhand tegenstaan, en het lijkt erop dat velen als een kudde erachteraanhollen. Als je het op een consumindermanier voor elkaar krijgt, kartstikke leuk, maar over drie jaar staat jullie brocante op de rommelmarkt voor een habbekrats omdat iedereen erop uitgekeken is en franse romantiek of peruviaans de mode is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik een erg speciale stijl in huis. Dit heet `wat ella mooi vindt` En daar zijn we hier met zijn allen erg tevreden mee. Kortom hoe mooi ik soms al die sfeerplaatjes van brocante, engels landelijk enz. ook vindt. Hier komt er niks van terecht. Maar voor ons is het goed zo, wij vinden het gezellig. Kleuren? Rood,grijs,wit en vooral licht hout vind je hier terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou erg van brocante ,ons flatje staat er aardig vol mee maar heb er nooit veel voor betaald.
    Bijna alles is op straat gejut, op een vlooienmarkt of bij de kringloop gevonden en zelf opgeknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vlasje, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de commercie erop in speelt . Er worden belachelijke prijzen gevraagd voor bijvoorbeeld een kan en dan met de woorden 'BROCANTE UIT FRANKRIJK' erop geplaatst. Ik noem brocante 'HERGEBRUIK' en dat heeft altijd bestaan. Waarom nieuw kopen als het ook tweedehands kan. Daarom, als ik wat nodig heb ga ik altijd naar een kringloop winkel of naar Marktplaats en als de kleur mij niet bevalt, dan schilder ik het.
    Zoals je op mijn blog kunt lezen, heb ik het over het blad: Jeanne d'Arc Living (oude meubels met een witte uitstraling, wat ikzelf al jaren heb) als je deze spullen wilt kopen dan ben je een vermogen kwijt, wat voor mij een uitdaging is om van mijn eigen spullen of iets van de kringloop winkel tot hetzelfde resultaat te komen en ook denkend aan het milieu (bijvoorbeeld verf), want daar wordt nog al eens aan voorbijgegaan.
    Laatst had ik een grote vaas gekocht van 50 eurocent, ik heb hem geschilderd en langs de weg bloemen geplukt voor een veldboeket.
    Maarja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Gelukkig maar anders lopen we er allemaal hetzelfde bij en daar moet ik echt niet aan denken hoor.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen