dinsdag 17 mei 2011

Zeep

Omdat de wasmiddelen die ik nog had staan, langzaam maar zeker opraken, ben ik me al aan het voorbereiden op mijn eigen fabrikaat. De eerste stap is zeep raspen en dat valt niet mee, had ik al gemerkt. Het is nogal hard, dus veel ellebogenstoom, maar ook het vrijkomende zeepstof is niet prettig voor de longen en de ogen. Dus bedacht ik, dat ik dat soort klusjes altijd met de keukenmachine doe, dus waarom niet met zeep?
 En ja, geslaagd experiment! Bang dat de boel naar zeep gaat smaken? Nee, want ik heb alles meteen in heet water afgewassen en het was zo schoon als wat en met goed naspoelen is er geen geur te bespeuren. De zeepvlokken in een glazen weckpot staan al op mijn wasmachine plank. Er kan een pot soda en een fles azijn naast en een stuk ossegalzeep voor moeilijke vlekken, klaar!!

9 opmerkingen:

  1. Jij helpt mij van een probleem af.Ik moet ook nog raspen.Maar had nog niet aan de keukenmachine gedacht. Groeten zerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet ik toch ook echt aan de keukenmachine want het euvel waar jij tegen aan loopt is voor mij ook vervelend: de kracht zetten en het stof wat vrijkomt. Ik rasp met een mondkapje voor maar dan nog stuift het er onder door! Mag ik vragen welke machine je gebruikt? Ik zie door de bomen, je weet wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al een paar jaar een Tefal Kaleo. Voor elke machine geldt; nooit forceren, dus harde zeep, oude kaas, niet te hard aandrukken. Maar deze verwerkt het prima, en de stof blijft in de kom. Voor mensen met gewrichtsproblemen is het wel zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke berg zeep heb je geoogst! Slim om de keukenmachine in schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee om de keukenmachine te gebruiken. Helaas heb ik niet zo'n machientje en heb gewoon de grove rasp gekozen. Het duurt nu alleen iets langer voordat de zeep is opgelost in het warme water.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. toevallig vandaag een kilo zuivere marseillezeep, zonder toevoegingen geraspt en al gekocht bij de aveve aangezien het raspen mij ook tegenviel.
    2,95 was de prijs als ik me het goed herinner, viel mij erg mee vooreen kilo want dara kan ik weer even mee vooruit.
    Hebben jullie nog goede recepten voor vloeibaar wasmiddel of gebruiken jullie het in droge vorm? Zo ja hoe en met welke ingredienten erbij?
    groetjes Dorieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sunlight zeep raspt veel makkelijker en stoft niet. Misschien een tip voor je? Doet het zelfde als marseillezeep e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dorieke en Valhalla ik gebruik sunlight voor de was, en marseillezeep voor allesreiniger en afwas ed. Sunlight stoft idd minder. Voor recepten kijk op het blog van Spaarcentje.

    BeantwoordenVerwijderen