donderdag 26 mei 2011

Ooit-lijstje

Als ik iets nieuws nodig heb, oriënteer ik me graag goed. Vroeger reed je dan de hele stad door om overal te kijken, nu kan ik al veel af met Internet. Alleen de zg partijenwinkels en de kringloop moet je echt ter plekke inspecteren. Ik hou steeds minder van winkelen. Het kost me veel energie en vaak ben ik toch te kritisch waardoor ik lang ga twijfelen. Het voordeel om de aanbiedingen op Internet te bekijken is dat je heel gericht naar een winkel kunt gaan en niet meer hoeft te dubben. Alleen uitverkoop van bv kleding eist nog een langduriger zoektocht. Ik ga steeds minder de stad in en als ik het doe, veel sneller en met minder winkelstops.
Een enkele keer heb ik juist wel zin, waarschijnlijk uit een soort behoefte om mezelf met wat materieels te verwennen. Daar zijn een paar oplossingen voor; MP,  Internetboekwinkels of toch de stad in gaan maar dan met mijn Ooit-lijstje. Dat is een opsomming van spullen die ik ooit wel eens wil hebben of zelfs moet hebben, maar die niet dringend zijn en alleen tegen een zeer schappelijk prijsje te kopen. Dat kan variëren van een nieuwe afwaskwast, tot schrijfwaren, kadootjes of speciale kruiden. Dan is het heerlijk om te kunnen kopen, zonder schuldgevoel en onverwachte bressen in het huishoudbudget. Eventueel schrijf ik maten op (bv voor een gordijn ofzo) en aangezien ik een kleurenschema hanteer in huis (geel-oranje-rood) is dat ook geen moeilijke keuze. Kleding koop ik meestal ook alleen als echte aanvulling op mijn garderobe of als vervanging van een versleten stuk. Bij voorkeur in de kringloop of anders in de uitverkoop bij de toch al goedkope zaken. Ik weet vrij nauwkeurig wat ik wil hebben dus zoeken doe ik dan ook niet te lang. Voor dit soort gebeuren is mijn gewone budget bijna altijd toereikend, en anders wordt de buffer een tikkie aangesproken, meestal in afwachting van een meevallertje van een teruggave ofzo.
Vakantiegeld, belastingteruggave ed gaan in de bufferpot op 10-20% na, die lekker besteed mag worden, meestal aan boeken of muziek of dvd's. Dit systeem bevalt mij prima. Geen zelfverwijt als ik eens zin heb mezelf te verwennen, omdat ik geen echt onnutte zaken koop en af en toe iets extra;s om niet geheel gefixeerd te raken op mijn financiën. Geld is er voor mij, ik niet voor het geld.

4 opmerkingen:

  1. Vooral dat "vooruit"kopen herken ik. Omdat ik graag wol of katoenen truien draag en ook katoenen jassen,koop ik die meteen,als ik ze goedkoop of tweedehands zie.Die gaan in de kast,tot ze nodig zijn. Want dat is zo zeldzaam. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die laatste is een goeie.
    Mooi geschreven en inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, zo'n vastgesteld kleurenschema heb ik ook. Voor in huis: eerste kleur is wit, tweede oranje, derde keus rood.

    Kleding: Grijs/blauw/zwart/wit. Maar nu het zomer is voel ik me plotseling weer onafwendbaar aangetrokken tot de vrolijke kleurtjes. Daar zit je dan met je kast vol effen basic shirts in zwart, blauw en grijs....

    BeantwoordenVerwijderen