donderdag 19 mei 2011

Nul afval

Al jaren probeer ik groen te leven. In het boek Groen, Groener, Groenst  is er ook sprake van Zero Waste en ik lees er veel over in allerlei blogs. Nou ben ik aan het kijken welke van haar 366 groene veranderpunten ik zelf actief uitvoer, en dat blijkt 2/3 te zijn. Er zijn ook onzin punten bij, en typisch Canadese oplossingen, maar ik vind dat ik het niet slecht doe, en vaak denk ik er niet eens over na, is het al lang een automatisme. Natuurlijk probeer ik wel eens nieuwe dingen uit, maar het moet in mijn situatie passen en niet te zwaar te zijn om uit te voeren. Sinds kort gebruik ecologische kattenbrokken en ecogrit voor de drie viervoeters en het lijkt ons goed te bevallen. Zero waste is wel erg hoog gegrepen maar de grijze bak gaat steeds minder vaak naar buiten.Plastic blijft een mens produceren want ook biologische levensmiddelen kan ik vaak niet anders dan verpakt aanschaffen. Er is hier geen groene winkel. Wat me wel opvalt is dat de auteur van het boek aardig wat vliegt en auto's huurt. Dat probeert ze CO2 neutraal te doen, maar toch..... Trouwens, nu ik halverwege het boek ben; het is leuk, maar de meeste praktische tips staan op haar blog, al zijn die niet erg aangepast op de Nederlandse situatie, net zo min als in het boek. Dus praktisch heb je er niet heel veel aan, maar wel in de zin van motiverend met een ironische, nuchtere inslag, die me wel bevalt.
Wie veel methodes wil zien om afval te hergebruiken kan ik bv het boek Alledaagse dingen, buitengewoon gebruikt,  aanbevelen. Veel leuke en echt bruikbare tips.
Voor mezelf denk ik dat het streven al goed is, veel uitvoeren, nog beter, maar dat we op een ideale manier gaan leven nog een utopie, ook omdat de grote bulk van winkels en fabrieken nog traditioneel werken. Wel is elke aanzet er één. 

5 opmerkingen:

  1. Gek word je ervan he al dat afval! Probeer het nodige te hergebruiken maar het lukt niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit voor een vorig hondje kocht ik eco-brokken. Dat was te doen,ze at niet veel. Een mooi bijverschijnsel was,minder ontlasting.Ook een vorm van afvalvermindering. Deze hond krijgt gewone brokken,maar eet voor een klein deel bio mee met ons. Onze gemeente geeft gratis poepzakjes uit,dus die vervuiling heb ik amper op mijn geweten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je alleen afvalvrij wordt als je niets koopt. Zelfs groenten los in de winkel komen er verpakt aan. Ik help 1 ochtend in de week in een biologische boerderijwinkel en daar doen we erg ons best, maar soms zakt de moed je in je schoenen. Gek wordt je er van.
    Wat betreft de katten hier, er gaat gewoon zand/ lichte aarde van buiten in de kattenbak met wat kruiden zoals lavendel, rozemarij, lievevrouwebedstro erdoorheen. Het eten maken we zelf met ons eigen eten. Er zijn heel veel recepten te vinden op internet bv http://www.i-love-cats.com/cat-food-recipes.html. Echt goed te doen en scheelt veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke site, Helena, ik zal me er zeker in gaan verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen