woensdag 4 mei 2011

Geurige gezondheid

Jaren terug raakte ik al geinteresseerd in aromatherapie. Ten eerste ben ik een plantenfreak, dus alle dingen die ermee te maken hebben zijn mijn interessegebied. Ten tweede omdat ik fytotherapie en homeopathie diverse malen met goede resultaten heb toegepast en aromatherapie ligt in het verlengde, ten derde omdat het natuurlijk is (al moet je er wel wat van weten, want sommige dingen moeten erg zorgvuldig worden toegepast, maar ja een stuk vingerhoedskruid eet je ook niet zomaar op), ten vierde omdat ik dol op lekkere luchtjes ben en vooral zuivere pure geuren. In de loop der tijd schafte ik me steeds een paar flesjes, en boekjes aan en voorwaar een nieuwe liefde was geboren. Nu ik mij op de natuurlijke cosmetica heb geworpen, komt het ook extra van pas. Een zalf kun je zo extra werkzaamheid meegeven en een heerlijke geur, bovendien werkt etherische olie conserverend. Het is zo leuk om er weer meer mee bezig te zijn, dat ik alle boeken op dit gebied weer aan het doornemen ben en volop experimenteer. Bij de Tuinen wat basisolie aangeschat, en zelf al aan de slag met kruidenaftreksels en tincturen aan het maken. Potje met geheimzinnige brouwsels in de vensterbank, in badkamer, toilet en keuken verschijnen steeds meer potjes en potten met eigengemaakte etiketjes. Ik ontdekte bv dat bakingsoda gemengd kan worden met wat pepermunt- en salieolie, om het als tandenpoeder te gebruiken. Smaakt veel frisser en nog beter voor tandvlees en tanden.
Bij Xenos ontdekte ik kleine koelkastbakjes en plastic cosmeticadoosjes voor op reis, die prima voor mijn doel bruikbaar zijn, terwijl ik ook druk potjes, flesjes en blikjes spaar voor volgende toepassingen en voor weggeefkadootjes. Enfin, ik ben weer van de straat.......

11 opmerkingen:

  1. En je weet precies wat er in zit! Wist je dat men voor de komst van tandpasta ook al met baking soda poetste? Een lekker smaakje er aan maakt het toch aangenamer denk ik. Succes met brouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Plantenfreak,
    Wat een leuke post!

    Ik doe het ook wel eens maar niet zo professioneel als jij.
    Ik heb alleen kokosolie en daar doe ik lavendel in voor 's avonds en citrus of mandarijn in voor 's ochtends.
    Ook heb ik eucalyptus voor de kinderen als die ziek zijn.

    Maar leuk om te lezen.

    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik ben altijd al wat hekserig geweest, katten, kruiden, een bezem.....
    Professioneel zou ik het niet willen noemen maar ik verdiep me altijd vrij serieus in dingen waarin ik geïnteresseerd ben en over de jaren doe je aardig wat kennis op. Verder werk ik veel intuïtief en dat is eigenlijk het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke hobby. Helaas kan mijn man niet tegen geurtjes. Hij wordt er benauwd van. Vooral van geurkaarsen. 't Is jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knikker af en toe 'ns een receptje 't wwweb op, wil je? Kunnen we met z'n allen heksenbrouwsels gaan maken! :)
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie je al helemaal staan brouwen, gebogen over geheimzinnige mengels!
    Toen ik vanochtend ging hardlopen passeerde ik een weiland met versgemaaid gras: dat is ook heerlijke aromatherapie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk he :-) Doet mijn dochter ook. Voor sommigge artikelen heeft ze al een prima aleternatief gevonden en bij andere is ze nog druk bezig met uitproberen en keuren. Voor mij had ze een deo gemaakt met mijn favoriete geur. Werkt prima en is ook een stuk goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En het is ook zo leuk om er mee bezig te zijn!
    Kun je vertellen wat de hoeveelheden zijn die je gebruikt van pepermuntolie en bakingsoda?
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op een potje van 25 gram bakingsoda, twee druppels pepermuntolie en 1 salie.

    BeantwoordenVerwijderen