donderdag 14 april 2011

Voedselbank

Een vrouw die vlak bij woont, is in de schulden na een scheiding en moet het met een paar kleine kinderen met het weinige doen dat de schuldhulpverlening haar nog overlaat. Dat valt niet mee, en ze heeft dan ook aan mogen kloppen bij de Voedselbank ter plaatse. Een mooie uitvinding want er zijn veel mensen al dan niet buiten hun schuld in moeilijkheden. Ik heb geleerd de tering naar de nering te zetten en ben nooit in financiële problemen gekomen, gelukkig, maar niet iedereen weet hoe dat te vermijden. Wat me hier verbaast is dat deze vrouw veel eten weggeeft, omdat ze het niet lust en de kinderen kennelijk ook niet. Yoghurt in alle vormen, zuurkool, olijven etcetera. Ze geeft dit aan een vrouw die het financieel erg goed heeft, en die soms weer wat aan mij doorspeelt, wetend dat ik ook niet dik in de centen zit. Ik pak het graag aan want het is vaak biologisch spul(!!!) dat zeker niet net op over de datum is, en ik eet het dankbaar op. Wat me wel bevreemd is dat er kennelijk veel voedsel in die pakketten zit dat de mensen "wegdoen". Is er geen ruiltafel, zodat je met medevoedselbankers je pakket meer op je behoeften kan afstemmen? Het is een schrijnend idee dat er zo toch weer voorbij het doel wordt geschoten. Bovendien zouden mensen die zo in nood zitten wel een cursus kunnen gebruiken hoe ze hun eigen mogelijkheden kunnen uitbuitten en bezuinigen op allerlei zaken. Annemiek van Deursen die de Consumindermijmeringen per internet verstuurt doet dat, en heeft zelfs een GENOEGhuis in haar woonplaats Landgraaf opgericht, dat niet alleen als ruilkring en cursuscentrum fingeert, maar waar Consuminderkringen draaien die mensen leren een moestuin te maken, zelf van allerlei afval leuke dingen te fabrieken en goedkoop te koken en bakken, naast projekten vover zuinig wassen, wonen en kinderen opvoeden. Iedereen met een inkomens achteruitgang , krappe beurs , schulden of een wens om minder materialistisch te leven zou zich in dat soort dingen moeten kunnen verdiepen, maar velen hebben er nooit van gehoord en kennen de weg niet.
Trouwens, ik stop die kieskeurige dame ook wel eens wat gezonds toe, zodat ze tenminste nog wat extra's heeft.

4 opmerkingen:

  1. Vlasje kun je dat goede idee van die ruiltafel niet doorspelen naar die betreffende voedselbank? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had er al even aan gedacht, maar naar aanleiding van jouw reaktie, Izerina, meteen ook in de praktijk gebracht. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je blog met veel belangstelling gelezen. Het is best een wat lastig punt om kritisch te zijn als je weet dat iemand het zo lastig heeft financieel dat de voedselbank eraan te pas moet komen. Toch heb ik daar ook wel eens de kriebels van. Als ik dan bijvoorbeeld zie dat er volop gerookt wordt...er van alles en nog wat aan bling bling om de hals hangt. Je mag niet oordelen..ik weet het. Maar net als die mevrouw uit jouw blogje met haar yoghurt, zuurkool en olijven, kan ik het niet zo heel goed zetten. Je idee van een ruiltafel vind ik trouwens lumineus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed idee meid die ruiltafel. Zelf had een vriend van mij ook zo´n voedselpakket gekregen met de kerst, maar hij lustte het kerstbrood niet dus kreeg ik het heerlijk! Was voor mij ook teveel dus heb ik ook aan mijn vader gegeven die fan is van kerstbrood zo zie je dat veel mensen lol hebben van een kerstpakket.

    BeantwoordenVerwijderen