maandag 25 april 2011

Veldwerk

Het is hier een nijvere boel. Gisteren inderdaad mijn tweede zithoekje bevrijd van meters wilde braam, een meter hoge berenklauw, kniehoge  jonge esdoorns, robertskruid, ossentong, stinkende gouwe, spoorbloemen en vooral veel paarse dovenetels. Nee, daar helpt geen azijn of kokend water tegen, dat is gewoon wegsteken met schoffel en schop en soms zelfs de snoeischaar. Maar het resultaat is er dan ook naar. Netjes..... nee, ruimte.... ja. Nu moet het pad naar de garage nog weer in oorspronkelijke breedte hersteld worden, van anderhalve tegel breed, naar vier tegels.....De tuin is er met plaggen tegelijk overheen gegroeid. De laatste tien jaar heb ik geprobeerd de tuin een beetje in bedwang te houden, in plaats van tuinieren. Sinds de grote ziekte zes jaar terug toesloeg en de brand van bijna twee jaar geleden, is die  strijd vaker verloren dan gewonnen, maar nu ben ik wel goed op weg. Als je dit later in het jaar  probeert,  is het nog veel meer werk. Verder heb ik veel administratieve klussen geklaard in de ochtenduren, dus ik ben zeer tevreden over mezelf. Het is ook goed voor mijn conditie om deze werkzaamheden, met beleid, te verrichten.

2 opmerkingen:

  1. Soms heb ik hier ook het gevoel om er nooit door te komen, door een tuin die jaren niet meer is bijgehouden (80 meter lang en 10 meter breed). Vooral die braam! Praat me er niet van, overal duikt ie op. Nu eet ik 'm op. Loop met andere gedachten door mijn tuin. Ik ontgin alleen dat stukje dat ik nodig heb. Eerst was ik alleen maar het snoeien en het ruimen, maar ik wil ook leuke dingen doen in mijn tuin. Snoei de braam voor bramenbladthee, supergezond! Top mijn brandnetels. Stinkende gouwe is gewoon een pracht van een plant en laat hem gewoon zijn gang gaan totdat ik een stukje van de tuin zelf wil gebruiken voor wat anders. Robertskruid, o zo mooi, maar je komt het overal tegen. Ik laat ze gewoon. Weet je wat alles overwoekerd? Dat is de klimop! Verstikt alles. Wel gemakkelijk te verwijderen! Voor mij hoeft ook niet alles morgen af, zelfs niet dit jaar of volgend jaar. Gewoon een jarenplan van maken :-) Wild is ook heel mooi als je de schoonheid ervan ziet. Het trekt weer allerlei dieren aan. Onder een grote takkenbos schuilen de egels bv, in de bomen zie ik veel vogels en de eekhoorntjes. Geoeg te beleven vooer elk toch :-)
    Wel lekker het gevoel als je wat hebt gedaan. Een pluimpje voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen